Do tropů i do mrazů. Vysokomýtské autobusy jezdí po celém světě

7. únor 2019

Devatenáct autobusů denně vyrobí dnes ve Vysokém Mýtě. Navazují tam tak na dlouhou tradici, která začala rokem 1895, kdy vyučený kolář Josef Sodomka založil v Mýtě kolářskou dílnu.

Josef Sodomka začínal s výrobou kočárů a pěti dělníky na ploše 92 metrů čtverečných. A protože to byl člověk neobyčejně schopný, zručný a plný nápadů, brzy jeho firma získala ohlas i zákazníky nejen z českých zemí, ale celého Rakousko - Uherska. A když se pak v roce 1925 vrátil jeho syn Josef Sodomka mladší z praxe v továrně Laurin a Klement v Mladé Boleslavi, prosadil výrobu automobilových karosérií. I to byl krok velmi úspěšný. A bezprostředně na něj navázala také výroba karosérií autobusů.

Autobus z filmu Florenc 13:30

První autobus vyrobili ve Vysokém Mýtě v Sodomkových závodech už v roce 1928. Byl pro čtrnáct cestujících, postavený na podvozku Škoda 125 pro vysokomýtského dopravce. A i když výroba autobusů u Sodomků kolísala, za 15 let jich tam vyrobili už 100.

Současně s tím se rozvíjela výroba automobilových karosérií na podvozcích Škoda, Praga, ale zahraničních, třeba Fiat či Renault. Ty získávaly spoustu ocenění v soutěžích elegance a toužila po nich řada významných osobností. Auto z Vysokého Mýta vlastnila i žena prezidenta Hana Benešová, hrabě Schwarzenberg nebo Jan Werich.

Výroba aut i autobusů pokračovala i během 2. světové války, kdy se v roce 1940 přidala ještě první série trolejbusů. Po válce pak přišly další úspěchy, třeba ocenění luxusního autokaru na novém podvozku Škoda 706 RO.

Škoda 706 RTO patřila k těm nejkrásnějším

Zlom následoval roku 1948, kdy Sodomkovu továrnu znárodnili a spojením s jinými závody vznikl národní podnik Karosa. Jeho hlavní závod zůstal ve Vysokém Mýtě, kde Karosa pokračovala ve výrobě autobusů. Tam také vyrobili jeden z nejslavnějších autobusů své doby, Škodu 706 RTO. Tento autobus si třeba zahrál hlavní roli v oblíbeném filmu z roku 1957 Florenc 13:30, kde ho řídil Josef Bek.

Po Karose pokračuje v tradici Iveco

V roce 1972 vybudovala Karosa ve Vysokém Mýtě nový moderní závod na panelovou výrobu autobusů, začali s řadou Š 11. Bylo to unikátní, autobus totiž sestavili ze šesti hlavních panelů. A v roce 1981 přišel další model typové řady 700, ta už měla motor za zadní nápravou. A pak přišel rok 1989 a po něm možnost cestování do zahraničí. Karosa tak vyvinula v roce 1992 zcela nový typ luxusního dálkového autobusu s klimatizací, kuchyňkou, WC atd.

V roce 1993 se privatizací z národního podniku stala Karosa, akciová společnost, která se spojila s firmou Renault. Ta otevřela společnosti další cesty na zahraniční trhy, především s autobusy řady 900, kterých vyrobili téměř 13 tisíc kusů.

Na dnešní Iveco Czech Republic se změnila Karosa, a. s. v roce 2007. Z jejich vysokomýtského závodu vyjíždí denně 19 autobusů. Jsou na zakázku a na přání zákazníka, tedy s vysokým podílem ruční práce. I proto se řadí Iveco mezi nejvýznamnější zaměstnavatele u nás. Pracuje pro ně okolo tří tisíc lidí a vyrábí především meziměstské autobusy, v Evropě je každý třetí takový z Vysokého Mýta.

Autobusy z Vysokého Mýta ale jezdí také po celém světě, dokonce ve všech klimatických podmínkách, od těch tropických po ty arktické. Na severu jezdí například v Norsku, Švédsku, na Islandu, ale také na Sibiři ve městě Surgut. Vysokomýtské autobusy ale musí snášet i horké klima v Pobřeží slonoviny, v Maroku, nové Kaledonii nebo na ostrově Réunion.

Nejmodernější autobus z Vysokého Mýta  Crossway je určený pro linkovou i školní dopravu
Spustit audio

Související