Lávku z pardubického nádraží na Duklu město otevře za týden, za údržbu zaplatí miliony ročně

24. květen 2024 14:19

Poslední květnový den se lidem otevře lávka mezi pardubickým vlakovým nádražím a sídlištěm Dukla. Původně ji mělo stavět město, radnice se ale nakonec dohodla se Správou železnic, která lávku s menším finančním přispěním magistrátu postavila. Jednání o údržbě sice byla složitá, ale nakonec se obě strany domluvily, že město zaplatí údržbu a otevření lávky tak nic nebrání. Problém je ale v ceně za údržbu, výše částky vedení města překvapila.

„Celková suma je zhruba pro statutární město Pardubice 7,5 milionů korun včetně DPH,“ říká náměstek Jan Hrabal (ANO) s tím, že město původně počítalo s nižší částkou. Radnice se se Správou železnic dohodla na tom, že bude platit veškerý provoz a údržbu a do roka se stane vlastníkem lávky. Cenu 7,5 milionu korun vyčíslila Správa železnic. Nejvíc peněz, přes tři miliony, bude stát úklid.

„Musíme si uvědomit, že ta lávka je nějakých 300 metrů dlouhá, vede nad koridorem, nad elektrickým trakčním vedením, a ta soutěž, kterou vypsala Správa železnic, právě obsahuje i položky, co se týče zimního úklidu, kdy je potřeba zajistit výškové práce, bude tam čištění lávky i z vnějšku, není to úplně jednoduchá věc,“ říká Hrabal.

Úklid, revize, elektřina

Zajištění provozu lávky neznamená jen její úklid, náklady jsou spojené i s eskalátory, které vedou na nástupiště, v částce jsou i energie na osvětlení, vysvětluje Jan Hrabal: „Nesmíme zapomenout na výtahy a eskalátory, tedy jejich roční servis a revize jednou za tři měsíce. Dále je potřeba zajistit odbornou prohlídku celé lávky, to je každý rok.“

Čtěte také

Počítá se také s tím, že nový objekt bude určitým lákadlem pro sprejery. „Požádáme městskou policii, aby hlavně v prvních dnech a nejen kvůli represi hlídala lávku, ale aby i pomáhali strážníci lidem, jak se kam mají dostat. Samozřejmostí lávky je také kamerový systém,“ dodává Hrabal.

Lávka vede z nádraží na sídliště Dukla, kde vzniká terminál JIH. V těchto místech chce také dopravní podnik postavit parkovací dům, jehož zlevněnou podobu budou v pondělí schvalovat zastupitelé města. Také tam stavebníci pokračují v úpravách ulice K Vápence kvůli budoucímu provozu městské hromadné dopravy.

Kam povede lávka?

Jenže ulice je stále rozkopaná, potvrdil ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán: „Probíhá její modernizace, zkapacitnění, pod lávkou vzniká kruhový objezd, který zároveň bude sloužit jako obratiště pro městskou hromadnou dopravu. Vznikají tam zastávkové zálivy a veškerá infrastruktura k tomu potřebná.“

Lidé tak budou z lávky vycházet prakticky na staveniště, náměstek Jan Hrabal ale zdůraznil, že jsou se stavební firmou domluvení, že případná omezení dá vědět včas, aby město připravilo náhradní trasy.

„Může se během letních prázdnin stát, že na některé výjimečné dny bude potřeba ulici zavřít z hlediska stavební činnosti a různého přeskládání, nicméně máme připraveno několik variant průchozích koridorů, ať už je to vyložené ulicí K Vápence, tak souběžnou komunikací ulicí Letecká,“ dodal Hrabal.

Uvolnění částky 7,5 milionu korun na údržbu lávky budou ještě v pondělí schvalovat zastupitelé města.

autor: Drahomíra Bačkorová
Spustit audio

Související