Pardubice před 75 lety vsadily na trolejbusy. První plány přitom počítaly s tramvajovou dráhou

Místo tramvaje trolejbus. Dopravní podnik města Pardubic slaví 75 let od zahájení provozu
První plány na zavedení pravidelné hromadné dopravy v Pardubicích a okolí sahají až na přelom 19. a 20. století. Jeden z ambiciózních návrhů z roku 1903 počítal s výstavbou tramvajové malodráhy, která by propojila Slatiňany, Chrudim, Pardubice, Lázně Bohdaneč a Chlumec nad Cidlinou.
O tři roky později se k tramvajovým vizím přidal i známý elektrotechnik František Křižík, který navrhl výstavbu elektrické dráhy z Pardubic do Sezemic. Jeho projekt ale narazil na komplikace. Trať měla vést přes historické centrum a vyžadovala by složité stavební úpravy - mimo jiné zbourání jednoho z domů u Zelené brány.
Pardubice daly nakonec přednost trolejbusům. Důvodem byly zejména nižší náklady a jednodušší realizace. Síť trolejí se tak nad městskými ulicemi vine už více než 70 let. Provoz zahájil dopravní podnik v roce 1950. První městská autobusová linka tehdy propojila Jesničánky s nádražím a nemocnicí.
„Trojka“ s více než sedmdesátiletou tradicí
O dva roky později přibyla i první trolejbusová linka s označením číslo 3. Stejně jako dnes i tehdy pendlovala mezi Pardubicemi a Bohdančí. Jízdenka stála 5 korun československých.
Trasa „trojky“ se v průběhu let poměrně dost proměnila. V 50. letech začínala u starého nádraží, vedla Jungmannovou a Štefánikovou ulicí a pokračovala přes dnešní třídu Míru. Labe překonávala po starém mostě v místech dnešního zdymadla. Ke stávajícímu hlavnímu nádraží jezdí od roku 1960.
Nové trolejbusy zvládnou i jízdu bez drátů
Za více než sedm desítek let prošla flotila pardubických trolejbusů velkým vývojem. Z hlučných strojů se staly tiché, klimatizované a technicky vyspělé vozy. Nejnovějšími přírůstky ve vozovém parku jsou modely Škoda 32Tr s elegantně zaoblenou čelní částí a širokým výhledem z kabiny. Dopravní podnik jich má aktuálně 24, v červnu očekává dodání dalších osmi kusů.
Vozy jsou vybavené bateriemi, díky kterým zvládnou jet část trasy i bez trolejí, ujet mohou až 12 kilometrů v závislosti na typu baterie. Dopravní podnik tak postupně omlazuje vozový park - starší trolejbusy pak nacházejí nové využití například na Ukrajině. Cena jednoho nového trolejbusu se pohybuje kolem 13 milionů korun.
Rozšíření tratí: ke zdravotnické škole i hokejové hale
V posledních letech se pardubická trolejbusová síť výrazně rozšířila. Díky nové trati se cestující dostanou například z vozovny přes nadjezd Paramo až k hlavnímu nádraží.
Aktuálně podnik projektuje další prodloužení - konkrétně ke zdravotnické škole a na Novou Cihelnu. Do budoucna by měly trolejbusy obsluhovat také plánovanou hokejovou halu. Vedení podniku zvažuje novou větev vedenou Hradeckou ulicí směrem na Staré Hradiště s odbočkou právě na Cihelnu.
Srdcem provozu je dispečink
Nehody, kolony, sněhové kalamity nebo třeba zaseknutý kamion v podjezdu - s tím vším si musí poradit dispečeři dopravního podniku. Pracují ve dvanáctihodinových směnách a mají provoz pod dohledem nepřetržitě. Na obrazovkách sledují aktuální situaci v ulicích, mohou komunikovat s řidiči nebo si dokonce na dálku zobrazit obraz z čelní kamery konkrétního vozu.
V době, kdy jsou Pardubice ochromené omezeným provozem na klíčových mostech přes Labe, je práce dispečerů ještě náročnější. Dispečink je tak důležitým místem, kde se za pochodu rozhoduje o plynulosti celé MHD v reálném čase.
Mohlo by vás zajímat
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.