Album týdne: Oldřich Janota - Ora pro nobis

8. říjen 2009

Oldřich Janota. Neúnavný hledač neprošlapaných cest, nezaměnitelný zpěvák a kytarista, básník a příležitostně i břitký fejetonista právě vydává nové album Ora pro nobis, tedy Oroduj za nás. V následujících minutách vám toto album i jeho osobitého autora důkladně představíme.

Janota je původně folkař, ale v 70. a 80. letech patřil mezi inovátory a hledače nového hudebního výrazu. S Jakubem Nohou hrál v pražské skupině Pentagram, nezvyklé nástrojové obsazení měla skupina Mozart K., experimentální rock a minimal si vyzkoušel při spolupráci s Pavlem Richterem a Lubošem Fidlerem. Na přelomu 70. a 80. let vystupoval s Vojtěchem a Irenou Havlovými a jeho hudba měla blízko k new age. V roce 1985 Janota opustil na čas hudební scénu úplně. Vrátil se tiše, za zvuku akustické kytary a tibetských mís Stanislava Doležala. Komorní hudbě zůstal věrný i v novém tisíciletí, nejčastěji vystupuje sám s kytarou. Ale Janotovo působení není jen spjaté s hudbou, koncem loňského roku vyšla v nakladatelství Malvern knížka krátkých próz nazvaná Neslyšící děti. Janota jinaka vystudovaný novinář zde přináší postřehy na lidi a události kolem něj, nepopírá inspiraci Erbenem nebo ruskými pohádkami. Rozhled Janoty je vskutku nesmírný.

Od poslední Janotovy desky Sešité uplynulo už dlouhých 13 let, takže je novinka Ora pro nobis pro písničkářovy příznivce událostí roku. Janota přitom příliš vydání nového cédéčka neplánoval, vše se změnilo až po nabídce Respektu vydat album ve své edici. Ironií osudu se vše zamotalo, edice Respekt přešla pod Lidové noviny, kde o Janotovo album neměly zájem. Písničkář si ho tak nakonec vydal sám. Janotovy se na desku povedlo dostat vše, co je pro jeho tvorbu v posledních letech typické - meditativní až minimalistické písně s mantrickým opakováním motivů a specifickým humorem. Díky přizvaným hostům dostala deska nový rozměr - muzikanti jako Ivan Bierhanzl, Jan Štolba, Ondřej Ježek nebo Jára Tarnovski dostali velký prostor. V křehkých písních objevujeme ženské backvokály i celou řadu tradičních i netradičních hudebních nástrojů. Jak sám Janota říká "vzniklo něco mezi hraním v kuchyni a sálem Rudolfina". Já osobně v zapojení celé řady hostů vidím šanci oslovit nového posluchače, který byl až dosud ne zrovna přístupnou hudbou Janoty nepolíben. Co stojí obzvláště za zmínku, jsou texty. Janotova lyrika je umanutá, přináší vlastní vidění světa. Některé písně jsou jednoduché až dadaistické popěvky, které mu pomohla stvořit dcerka Nika. V dalších písních si utahuje z náboženských skladeb, na což konec konců odkazuje i název celé desky. Svérázní písně Anděle bělostný a Svobodný Tibet bezpečně rozdělí publikum na dvě skupiny - na

Album Ora pro Nobis se nahrávalo z části v pardubickém Divadle 29, kde minulý týden proběhl i křest. Solidně naplněný sál viděl hned 11 doprovodných muzikantů, kteří se podíleli na natáčení desky. Slo vůbec o první setkání takřka kompletní sestavy, do akce se šlo rovnou bez zkoušení. Krátce před koncertem si Janotu odchytla Tereza Dvořáková, která s mistrem natočila zvláštní introvertní rozhovor. Dozvíte se, jaká témata se aktuálně odrážejí v Janotových textech či jak je důležité pro něj poslouchat a hlavně naslouchat jiným lidem a svému okolí vůbec.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.