Arnošt z Pardubic je opravený. Po 2 a půl letech ho spustí zpět na Labe

15. listopad 2024 09:18

Arnošta z Pardubic vyrobili v roce 2001 a každých deset let potřebuje rekonstrukci. Jednou prošla už v roce 2011. Teď se navíc měnily předpisy a každé podobné plavidlo musí mít od ledna 2025 vlastní transformátor. A technici také nějaký čas řešili, kam ho umístit. Proto se nakonec opravy protáhly na 2 a půl roku. Už je ale hotovo a Arnošt může zpět na vodu.

Jednoduché to ale nebude. I když je Hlavečník, kde byla loď v opravně, od Přelouče vzdálený jen necelých 20 kilometrů, přepravovat budou plavidlo celou noc. Důvody vysvětluje ředitel pardubického dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Čtěte také

„Protože musíme jet po komunikacích a hlavně po mostech, které celou soupravu unesou. Je potřeba říct, že Arnošt má přes 60 tun, takže je to poměrně těžká věc a ne každý most a ne každá komunikace ji unese.“

Podle plánu by tak měl náklad s lodí dorazit do Přelouče okolo sedmé hodiny ranní. Pak přijde další složitá operace: víc než 60 tun za pomocí jeřábů zvednout a položit na hladinu tak, aby se loď nepřevrátila. To by mělo trvat přibližně dvě hodiny.

Namontovat palubu a vyrazit

Arnošt ale nepopluje rovnou do Pardubic. Loď totiž bylo nutné kvůli průjezdům pod mosty snížit, její části demontovat. „Jakmile jeřáby usadí plavidlo na vodu, bude probíhat kompletace celé horní paluby, která musí být snesena z důvodu transportu, abychom někde nezůstali viset nebo tu horní palubu neponičili. To bude trvat ještě několik dnů a řádově za týden bychom z Přeluoče mohli odjet,“ doplnil ředitel Pelikán.

Delší dobu bylo otázkou, kdo bude Arnošta řídit, dosavadní kapitán totiž odchází do důchodu. Dopravní podnik našel nového kapitána, který je shodou okolnosti je také z Přelouče, jako ten dosavadní. Bude-li řídit plavidlo už na jeho první plavbě po opravě, ale není zatím jasné.

Spustit audio

Související