Bez řazení a vyměňování oleje. Nastupte si do elektromobilu

Vnitřní dobíjecí stanice elektromobilu
Vnitřní dobíjecí stanice elektromobilu

Pavel Krajčír jezdí v elektromobilu už šest let. Je to jeho koníček, takže nezůstal u jednoho. Zatím vyzkoušel pět vozů, může tedy hodnotit. Podle něj běžný řidič zvládne jednoduše přestoupit z konvenčního auta do elektromobilu, aniž by se musel něco nového učit. A výhodu mají ti, kteří jsou zvyklí v běžném autě na automatickou převodovku. V elektromobilu se také neřadí.

„Do elektromobilu si můžete přestoupit beze strachu. Ovládání elektrického auta je mnohem snazší, než ovládání toho klasického. Prostě šlápnete na plyn, i když by se mělo říkat správně akcelerátor, a budete příjemně překvapeni. Elektromotor nemá nejvyšší výkon jen v pásmu ideálních otáček, jako běžné auto, ale jakmile se točí, tak má maximální kroutící moment, který funguje od začátku jízdy do konce,“ vysvětluje Pavel Krajčír. 

Některé nové typy elektromobilů od těch běžných na první pohled nerozeznáte. Ale technické rozdíly jsou obrovské. U starších aut jste otočili klíčkem a ozvala se melodie, která evokovala nastartování běžného auta.

U nových aut už jen šlápnete na brzdový pedál a auto se rozjede, stejně jako u nových modelů klasických aut. Je tam absence řazení, stačí jen určit, jestli má auto jet dopředu nebo dozadu. Nikde nic nepocukává, ani nevibruje, jak to známe u méně zkušených řidičů.

V elektromobilu nemusíte řadit

„Automatická převodovka vlastně funguje podobně, ale u elektromobilu je to ještě s tím vylepšením, že prostě nepociťujete řazení. Páčkou jen určujete, jestli chcete jet dopředu nebo dozadu. Jízda je mnohem plynulejší.

Nové tipy elektromobilů jsou jinak vybavené stejně dobře, jako konvenční auta. Mají  v sobě připojení k internetu, můžete se napojit na autopilota, sám vidím, jak se jízdní vlastnosti auta vylepšují, aniž bych se na tom nějak zasloužil,“ usmívá se Pavel Krajčír.

Výstavba napájecí sítě pro elektromobily zažívá v České republice boom. A ani automobilky nezahálejí a představují nové modely, některé už cenově přijatelné. Zatím máme u nás tři a půl tisíce registrovaných elektrických aut. Tzv. rychlonabíječek je něco přes dvě stě. Nárůst prodejů elektromobilů bude podle Pavla Krajčíra nadále pokračovat, zhruba o čtyřicet až šedesát procent každým rokem.

Musí se baterie po pár letech vyměnit? A jsou opravdu tak drahé? Poslechněte si rozhovor.

Spustit audio

Související