Chrudim čeká na obchvat. Vyléčí dopravní bolesti?
První auta by měla na chrudimský obchvat vyjet na začátku prosince. Jak říká tamní starosta Petr Řezníček, představuje právě doprava stále nejvýraznější problém ve městě.
Od Pardubic do Chrudimi se denně řítí kolona skoro devatenácti tisíc aut, od Čáslavi zhruba sedmnáct tisíc. Některými místy v Chrudimi tak podle těchto počtů projede skoro čtyřicet tisíc aut každý den.
Ve zvláštním režimu by měl obchvat začít fungovat za necelé dva měsíce. „Znamená to, že budou do určité míry omezené některé provozní záležitosti na tomto obchvatu. Bude se prověřovat, jak dalece Chrudim zvládne část dopravy, která se bude vracet z obchvatu. Ten bude končit u silnice I/17. Co bude pokračovat dál na Havlíčkův Brod, bude se vracet zpátky do města. Očekáváme dost dopravních komplikací. Ale s takovou realitou se musíme poprat.“
Prevence dalších patálií
Jako pojistka před problémy, které radnice očekává po dokončení první části obchvatu, má sloužit nový kruhový objezd. Měl by být u chrudimské nemocnice. Tam už jeden kruhový objezd je, další stavbaři vybudují jen asi sto metrů od něj - na křižovatce městského okruhu se silnicí na Vlčnov. Chrudim si už dřív získala nálepku města kruhových objezdů. Okružních křižovatek má zatím osm. „Kruhový objezd výrazně dopravu nezrychluje, ale k bezpečnosti přispívá,“ myslí si Řezníček.
Pokračování stavby obchvatu prý město nemělo šanci nějak výrazně ovlivnit. „Jak se postupně rozhodovali různí ministři dopravy a následně ministři financí, věc se vyvíjela. My jsme ale optimisté a věříme tomu, že rok 2017 bude reálným rokem zahájení stavby jižní části obchvatu, který převede veškerou dopravu z I/37 až za Slatiňany.“
Kam s autem
Chrudim už dřív změnila podmínky parkování v centru města. Řidiči mohou zdarma využít několik míst v Široké ulici a na Žižkově náměstí. Nesmí ale překročit časový limit a auto musí označit parkovacím kotoučem, který prodává informační centrum...
Jak se opatření osvědčila? „Kdyby rychle nepřibývalo dopravních prostředků, myslím si, že by celý mechanismus fungoval víc než dobře. Pro město je jediným absolutně nejvhodnějším řešením výstavba parkovacího domu, který by pojal dopravu hromadící se v centru města. Realita celého řešení by měla být předmětem diskuze architektů. Ty do Chrudimi zveme na 23. října,“ říká Petr Řezníček.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.