Dallas je na suchu. Lodi postavené z tramvaje vdechují na Pardubicku nový život

Opravený tramvajový motor bude loď pohánět i v budoucnu. Na palubě jsou vidět poklopy, pod kterými budou umístěné akumulátory
Opravený tramvajový motor bude loď pohánět i v budoucnu. Na palubě jsou vidět poklopy, pod kterými budou umístěné akumulátory

Památkově chráněná loď Dallas z Brněnské přehrady je aktuálně na suchu. Stojí totiž na dvoře firmy v Hlavečníku na Pardubicku, kde jí zaměstnanci postupně kompletně opravují. Unikátní plavidlo postavili v 50. letech přímo na přehradě lidé z brněnského dopravního podniku. Použili k tomu i díly ze starých tramvají.

„Tady vidíte ta okna, budou zajíždět do rámů, jak to původně bylo vymyšleno. Okna se musí zrepasovat a vyměnit okenní tabule, které budou z bezpečnostního skla,“ vysvětluje František Štefunka z firmy, která provádí opravu lodi Dallas. „Když loď v padesátých letech postavili, tak ta okna šla stahovat podobně jako ve starším vlaku, to tam bude i teď,“ dodává Štefunka.

Pro něj a jeho firmu je oprava náročná. „Musíme respektovat požadavky památkářů. Z našeho pohledu by bylo nejlepší vyrobit celou loď znovu, což nemůžeme. Veškeré díly se musí vyměnit kus za kus, loď je nesymetrická, deformovaná, to znamená, že díly jsou přiřezávány na míru.

Loď je prý nesymetrická a pokřivená. Všechny díly se tak musí dělat přímo na míru a vyměňují se kus za kus

„Trochu nás překvapily ty netěsnosti a otvory, co v té obšívce byly a byly schované pod nánosy barvy. Konstrukční řešení nás nepřekvapilo." Byť je to loď z roku 1955, tak ty konstrukční postupy jsou pořád stejné. Práce provádí přibližně 40 řemeslníků různých profesí. „Jsou to zámečníci, svářeči, klempíři, pak lidé na tryskání a metalizaci, lakýrníci, skláři, podlaháři, truhláři, tesaři,…“ uzavírá Štefunka.

„Z tramvají tam byla třeba stahovací okna, ta možná někdo zná z historických tramvají, které jezdí po Brně, a jinak tam byl z tramvají hlavní motor,“ vysvětluje Martin Ecler, vedoucí lodní dopravy brněnského dopravního podniku.

Zároveň doplňuje, čím je památkově chráněné plavidlo tak jedinečné: „Unikátní je tím, že se v roce 1955 postavila úplně celá v loděnici dopravního podniku přímo na přehradě v Brně.“

Loď by podle Eclera měla být po opravě stejná. Jedinou novinkou bude toaleta pro hendikepované, kterou plavidla podle předpisů mít musí. Že by ale loď měla zvonek jako tramvaj, vylučuje. „Jsou tam předepsané lodní houkačky, takže zvonek ne. Loď by měla být předaná do 30. června a to včetně všech vyřízených papírů, plavebních zkoušek a všeho možného. Od 1. července by mohla být nasazená do normálního provozu,“ dodal Ecler.

Z Dallasu do Moskvy

Opravy plavidla vyjdou na víc než 15,5 milionu korun a vedení brněnského dopravního podniku rozhodlo, že lodi vrátí její původní jméno. Z Dallasu tak bude opět Moskva.

Spustit audio

Související