Dítě se někdy potřebuje zašít. V Mateřské škole v Řestokách proto rozhýbali nábytek

4. červen 2025

České školství se v poslední době razantně proměňuje. Týká se to i předškoláků. Důraz se klade na respekt vůči dítěti a jeho individualitě. Jak to vypadá v praxi? „Úplně jednoduše, říká ředitelka Mateřské školy Řestoky Dagmar Krčilová, která pracuje s dětmi v programu Začít spolu. Ten v podstatě kopíruje změny, které v rámcovém vzdělávacím programu nastávají.

Podle ředitelky Krčilové je potřeba ze všeho nejdřív vytvořit pro děti správný prostor. „To znamená přestavět třídu, kde nábytek bývá po obvodu zdí tak, aby zanikla velká plocha uprostřed, ale naopak, aby se vytvořily menší koutky. Těm koutkům říkáme Centra aktivit. Děti si tam staví, hrají divadlo, vaří, je to různé. Těch koutků s různými činnostmi je celkem jedenáct,“ vysvětluje ředitelka a pokračuje:

Ředitelka MŠ v Řestokách Dagmar Krčilová

„Dítě nepřijde do velkého prostoru, ale může se někde zašít. Je to pro něj přirozenější. Vybere si koutek podle své silné stránky, kterou rozvíjí. Pak se po dvaceti minutách všichni sejdou v tzv. reflektivním kruhu, kde si s paní učitelkou povídají o tom, co dělali, co se naučili.

V pátek sbíráme témata, o čem si děti chtějí povídat. Vybereme to téma, které se nejčastěji opakuje. Chlapce hodně zajímají traktory, ale už jsme měli i Pokémony,“ směje se ředitelka Dagmar Krčilová.

Jak se děti učí souznít s přírodou? A čím se pyšní přírodní zahrada, kterou v Mateřské školy Řestoky vytvořily? Poslechněte si více v záznamu pořadu.

Spustit audio

Mohlo by vás zajímat