Dolétali jste, sebereme vám letiště

2. červen 2009
Pod kůži

Máte pozemek na velmi lukrativním místě, za který byste mohli mít ročně statisíce z pronájmu - ale máte jen několik desítek tisíc. Co uděláte? Budete se snažit nájemci změnit smlouvu a nebo jej vyměnit úplně. Takto zjednodušeně bychom uvedli dnešní cyklus Pod kůži - o vyvlastňování pozemků pod letišti.

V posledních dnech se hodně mluví o vyvlastňování pozemků pod letišti. Poslanecká sněmovna v květnu neschválila novelu zákona o civilním letectví. Kontroverzní byl hlavně pozměňovací návrh skupiny poslanců, který měl umožnit vyvlastnění pozemků pod těmito letišti. Projednávání zákona o civilním letectví ve sněmovně provázely silné lobbyistické tlaky různých skupin. Problematika je to složitá a nepřehledná. Zaměřili jsme se na případ jednoho konkrétního letiště. Taky na něm se střetávají zájmy několika stran. Je to poměrně malé letiště Točná v pražských Komořanech.

Letiště Točná není příliš velké. Je tady několik starých dřevěných hangárů, omšelých správních budov a řídící věž. Na asi dvaceti letadlech tu létá několik desítek nadšenců. Míříme do jednoho z hangárů. "Tady máme letadle, se kterými létáme výcvik a případně nějaké turistické lety. Támhle vidíte Zlín-142, dvoumístné letadlo české výroby, které už teď trochu ustupuje. Přeci jenom je nahrazováno novějšími a především ekonomičtějšími letadly. Třeba typu Cessna 152, které vidíte támhle dál," říká Michal Franc z Aeroklubu Točná.

Místní aeroklub byl založen hned po válce. Teď mají členové aeroklubu strach, že o letiště přijdou. "Čím dál více se začíná objevovat snaha o omezení našeho vlivu tady a snaha převzetí provozování na jiného provozovatele," vysvětlil Michal Franc. Pozemky pod letištěm patří obci, Městské části Praha 12. a ta s nimi má svoje záměry. Prodává je podnikatelům Ivu Lukačovičovi a Milanu Mikuleckému, kteří teď už vlastní asi třetinu těchto pozemků.

"Tady jde o snahu některých lidí, kteří mají rádi létání a sami aktivně létají, udržet a zachovat letiště Točná v provozu. Chceme, aby se změnilo celkové pojetí. Jednak aby to letiště bylo přátelské k pilotům, kteří tam přilétají na návštěvu, což dnes není úplně pravda, a současně chceme, aby letiště přilákalo nové návštěvníky a udrželo stávající. Jednou z podstatných věcí je vybudování muzejního hangáru, kde chceme vystavovat letu schopná historická letadla," říká Milan Mikulecký, který za plánovaným leteckým muzeem Točná stojí.

Aeroklub Točná není podle Michala France proti těmto ambiciózním plánům obou podnikatelů. "V zásadě bychom nebyli proti. Jediná naše podmínka je zaručení pokračování Aeroklubu Točná na tomto letišti," uvedl. Podle nájemní smlouvy platí Aeroklub Točná Praze 12 nájem necelých 40 tisíc korun za rok a s touto výší je pochopitelně spokojen. "Samozřejmě nám tato smlouva vyhovuje. Nemůžeme se tu bavit o nějakých nájemných cenách obvyklých pro komerční plochy nebo stavební parcely. Tady se jedná o plochu letiště," doplnil Michal Franc.

Takové podmínky by Aeroklubu Točná noví vlastníci asi nenabídli. Milan Mikulecký očekává, že aeroklub přijde a projeví zájem s novým majitelem pozemků pod letištěm jednat. Zatím to totiž neudělal. "Rozhodně se nebráníme tomu, aby Aeroklub Točná v nějaké podobě fungoval na letišti Točná. Je ovšem otázka, jestli je to současné vedení Aeroklubu Točná schopné akceptovat. Vzhledem k tomu, jak se zatím staví výrazně odmítavě k našim dobře míněným nabídkám k jednání, tak se obávám, že Aeroklub Točná to pojal tak, že budˇmi nebo oni," přiblížil Milan Mikulecký.

Milan Franc a celý Aeroklub Točná i Milana Mikuleckého spojuje jeden společný koníček - létání. Je tedy trochu zvláštní, že nejsou schopni se dohodnout a využívat letiště dohromady. Jejich pohledy na létání jsou ale zkrátka dost odlišné.

Aerokluby mají silnou lobby

Co je lepší - mít z pronájmu letiště 40 tisíc ročně, anebo jednorázově 160 miliónů? V odpovědi na tuto otázku má zřejmě jasno zastupitelstvo Prahy 12. Proto v těchto dnech řeší víc než kdo jiný zatím neschválený zákon o vyvlastňování pozemků pod letišti. Složitou kauzu se snažíme přiblížit na případu malého letiště Točná v pražských Komořanech. Pozemky, na kterých leží, vlastní Praha 12. Ta teď pozemky prodává skupině podnikatelů. Aeroklub Točná, který až doteď letiště provozoval, se ale nechce vzdát lehce.

Studená válka - tak se dá nazvat vztah mezi Aeroklubem Točná a Prahou 12. Ta prodává pozemky pod letištěm Točná podnikatelům Ivo Lukačevičovi a Milanu Mikuleckému. Tito pánové sice chtějí letiště zachovat, ale kompletně ho přestavět a vybudovat tu letecké muzeum Točná. S Aeroklubem Točná se dál moc nepočítá, zvlášť pokud se aeroklub nebude chtít s novými majiteli dohodnout.

To potvrzuje i starosta Prahy 12 Petr Hána. "Máme s nimi dlouholetou studenou válku. Aeroklub se k nám jako vlastníkům nechová úplně korektně a nemají dobré vztahy ani s Ivo Lukačevičem, který by měl provozování převzít," uvedl starosta.

Jde o nemalé peníze, konkrétně o 160 miliónů korun, které má Praha 12 za pozemky od podnikatelů dostat. Za tyto peníze si chce třeba postavit novou radnici. Praha 12 už stávajícího provozovatele, tedy Aeroklub Točná z letiště vypověděla. Aeroklub chce ale dál na Točné létat a tvrdí, že nájemní smlouva s městskou částí je i nadále platná. A to až do roku 2022. S tím starosta Petr Hána nesouhlasí.

"Výpověď je platná, pokud o ní nerozhodne soud. Jestli výpověď bude u soudu zpochybněna, tak proběhne soudní řízení a budu se modlit, aby rychle. Soud pak rozhodne a od toho se budou odvíjet další kroky," míní starosta.

Praha 12 prý našla pro výpověď smlouvy s aeroklubem důvody. Výpovědní lhůta má skončit v létě. Starosta Hána vidí důvody toho, proč se aeroklub nechce dohodnout s novými majiteli pozemků pod letištěm, ve výši stávajícího nájmu. "Aeroklub Točná platí nájem za letiště 35 tisíc, necelých 40 tisíc ročně. A to je ten hlavní důvod, proč chtějí, aby stav zůstal zachován. De facto se dá říct, že je to skupina lidí, kteří si letiště uzurpují sami pro sebe. Nechtějí tam cizí vetřelce," vysvětlil.

Navíc by musel Aeroklub Točná platit novým majitelům poplatky za zvlet a přistání. To by mohlo stát víc než současný roční nájem. Hána si nebere servítky a způsob, jakým fungují české aerokluby, mu připomíná časy před rokem 1989. "Myslím, že je to velmi silná lobby. Budu možná trochu nezdvořilý, ale jsem přesvědčený o tom, že je to stará svazarmovská nomenklatura, která funguje a v parlamentu jednoznačně zafungovala," řekl.

Když zákon o civilním letectví projednávala sněmovna, byly tlaky lobbyistických skupin českých aeroklubu velmi silné. Pokud by byl zákon přijat i s původním pozměňovacím návrhem, umožnilo by to fakticky vyvlastnění pozemků pod letišti a Praze 12 by to mohlo znepříjemnit plánovaný prodej zbylé části pozemků.

Mezi skupinou podnikatelů, která pozemky pod letištěm kupuje a Aeroklubem Točná naprosto vázne komunikace. O tom, jestli je nájemní smlouva mezi Aeroklubem Točná a Prahou 12 platná, možná bude rozhodovat soud.

Malých letišť v České republice ubývá

Některým regionálním letištím u nás hrozí zánik. Nemají totiž vyřešeny svoje majetkové vztahy. Přitom tato regionální letiště jsou důležitou součástí dopravní infrastruktury a využívá je i veřejnost, konají se na nich třeba koncerty a kulturní akce. Ochranu malých letišť má vyřešit novela zákona o civilním letectví, kterou už jednou Poslanecká sněmovna neschválila.

Prezident Letecké amatérské asociace České republiky Jan Brskovský uvedl, že účel regionálních letišť je velmi široký, přičemž slouží k malé letecké přepravě a individuální letecké turistice. "Je nutno vidět, že jsme v Schengenu a v rámci Schengenu bylo zdůrazněno poslání letectví, které spojuje oblast Evropské unie. Poslání malých letišť je v integrovaném záchranném systému, ve všech těch službách pro veřejnost, která letiště dělají, do kterého spadají i různé koncerty. Na druhé straně je také třeba vidět možnost pro civilní obranu, pomoc při různých živelných pohromách a podobně, k tomu letiště slouží od začátku, dokonce od dob předválečných. Ta letiště slouží samozřejmě i letecké výuce, leteckým sportům a zájmovým činnostem," uvedl Jan Brskovský.

Od roku 1918 až dosud bylo na území České republiky zhruba 220 letišť. V současné době je v provozu asi 96 letišť. "V průběhu těch dob se síť letišť redukovala zhruba na polovinu. Nyní jsme v situaci, že když se díváme na stav našich letišť v souvislosti s vybavením potřeb pozemků pod letišti, tak by to bylo do 40 letišť, kde vážným způsobem hrozí zánik," upřesnil prezident asociace Jan Brskovský, který se učil létat právě na letišti Točná.

A za případem letiště Točná je podle něho řada nedorozumění. "Když jsem byl naposledy na letišti Točná, dnes létám na jiném letišti, hovořil jsem s přáteli a říkal jsem, že je třeba najít východisko a domluvu. Dohodu s panem Lukačevičem, který hodlá letiště zakoupit, dohodu s městem a dalšími. Fakt je ten, že město uzavřelo dvacetiletou smlouvu s aeroklubem o provozování letiště a tato smlouva je stále v platnosti, marná sláva. Na druhé straně chápu, že provozovatel, který tam má do budoucna být, by měl být provozovatel, který má prostředky na to dále letiště zvelebovat," dodal Jan Brskovský.

Bývalý ředitel havlíčkobrodské nemocnice Josef Pejchl požaduje po státu milión a půl kvůli kauze heparinového vraha. Nalaďte si ve středu 3. června Radiožurnál po 14. hodině.

Náměty na reportáže a dotazy můžete posílat na e-mailovou adresu podkuzi@rozhlas.cz.

autoři: vij , dkf , zbz
Spustit audio

Více z pořadu