Dopravní systém VYDIS je drahý. Dětem do 15 let se nevyplatí vůbec

22. září 2017
Před pardubickým nádražím lidé nastupují do autobusů na nových krytých nástupištích

Východočeský dopravní integrovaný systém VYDIS funguje už patnáct let a sdružuje České dráhy s pardubickým a královéhradeckým dopravním podnikem. Lidé mají možnost cestovat v určitém pásmu vozidly všech tří dopravců a stačí jim k tomu jediná jízdenka. Například pro žáky mezi šesti a patnácti lety je ale systém naprosto nevýhodný.

U Českých drah velmi záleží na různých slevách, které se dají ještě různě kombinovat. Český rozhlas obě varianty propočítal bez slev.

Bez VYDISu za polovinu

VYDIS vyšel skoro na 10 tisíc ročně, zatímco pokud by člověk dítěti koupil zvlášť roční kupón na pardubickou a hradeckou karu a k tomu mu pravidelně kupoval traťové jízdenky na úsek Pardubice – Hradec Králové, tak ročně zaplatí přibližně pět tisíc čtyři sta korun. To je téměř o polovinu míň. Samozřejmě pokud by dítě mělo slevu na vlaky ČD, tak pak by ten rozdíl byl ještě větší.

Když jsme se na vyjádření zeptali na Českých drahách, které VYDIS zaštiťují, přišli jsme na jeden zásadní rozdíl. Zatímco dopravní podniky nabízejí pro žáky i roční časové jízdné, VYDIS ne. Ten je možné koupit maximálně na 30 dní.

A podle Miloše Paitnera z královéhradeckého ředitelství ČD, je jasné, že dlouhodobá sleva je výhodnější než krátkodobá: „Pokud by si cestující koupil roční jízdenku, musí předem investovat do toho dítěte. Je pak otázkou, jestli se nezmění poměry rodinné, škola a tak dále. Samozřejmě jako každá obchodní firma když si koupíte něco dopředu, na delší dobu, stanete se zákazníkem na delší období, tak vám poskytne vyšší slevu, než když budete kupovat měsíční jízdenky.“

Srovnání systému VYDIS oproti nákupu jednotlivých časových jízdenek
Nákup časových jízdenek                              VYDIS 
  Pardubická karta450 Kč   VYDIS na 12 měsíců9684 Kč
  Hradecká karta1480 Kč   
  Síťová jízdenka ČD3332 Kč   
Celkem5262 Kč  Celkem9684 Kč

Jak jsme počítali? Pardubická karta stojí žáky 450 korun (na 365 dní), Hradecká karta stojí 1480,- Kč (jízdenka platí 1.9.-31.8), síťová jízdenka ČD stojí 833,- kč na čtvrt roku (3332,- kč na rok). Po sečtení těchto čísel je výsledek 5262,- Kč. Jízdenka systému VYDIS stojí měsíčně 807 korun. Pokud ji vynásobíme dvanácti měsíci, vyjde částka 9684 korun.

Dalším rozdílem pak může být i to, že pardubická radnice jízdné pro žáky pod patnáct let dotuje, takže roční jízdenka pro školou povinné dítě v Pardubicích vyjde "jen" na 450 korun, v Hradci je to třikrát dražší. Že se ve výsledku VYDIS nevyplatí, potvrdil i ředitel pardubického dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Oslovení rodiče, jejichž děti mezi oběma krajskými městy jezdí, se shodli na tom, že nejdůležitější je, aby náklady dětí na dojíždění byly co možná nejnižší.

Výhoda VYDISu? Máte jednu jízdenku

Podle ČD je hlavní výhoda v tom, že na tři druhy dopravy platí jedna jízdenka. Navíc VYDIS prý byl provizorním a dočasným řešením. Jenomže tahle dočasnost trvá už patnáct let. Do budoucna se počítá s tím, že VYDIS zanikne a stane se součástí systému IREDO, který provozují Pardubický a Královéhradecký kraj.

Faktem ale je, že pro žáky do 15 let je výhodnější si koupit jízdenky jednotlivě, i když je to víc zařizování. Pro rodinu, které ale například dojíždí do sousedního města dvě děti, je tak roční rozdíl skoro deset tisíc korun.