Dráty z chirurgické oceli mě nadchly. Cínování je ale jen pro trpělivé, říká šperkařka

18. červen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Šperkařka Zuzana Melckenbeeck Vysoká

Zuzana Melckenbeeck Vysoká má umělecké sklony v krvi. Vystudovala Výtvarnou školu Václava Hollara. Věnuje se například malbě, výrobě šperků a mozaik.

S výrobou drátkovaných a tepaných šperků začala ve svých třinácti letech. Teprve později našla lepší materiál. Dráty z chirurgické oceli ji nadchly svými vlastnostmi, stejně tak jako minerály, které si vybírá na burzách.

Kámen si většinou sám řekne, jak chce být zasazen

„Většinou si vezmu kámen do ruky a on si sám řekne, jak chce být zasazen. Z každého polodrahokamu mi vyjde úplně jiný šperk,“ vysvětluje umělkyně. A přiklání se k drátkování z chirurgické oceli.

Většina kovů totiž obsahuje nikl, na který jsou největší alergie. Chirurgická ocel je výjimečná, nepodléhá žádným vlivům, zůstává stejná, a je bezúdržbová.

Cínování je jen pro trpělivé

Ve šperkařství se používá také speciální šperkařský cín s příměsí stříbra. Zuzana Melckenbeeck Vysoká pořádá pro zájemce kurzy cínování v malé osadě Rabouň u Luže. Podle ní k cínování potřebujete jen pár věcí. O to větší ale musíte mít trpělivost.

„Moje kurzy cínování rozhodně nejsou pro ty, kteří si myslí, že si za hodinu vyrobí šperk z cínu. Než vyrobíte kvalitní šperk, trvá do desítky hodin. Musíte se prostě vycínovat,“ říká šperkařka.

Podlaha i koupelna z rozbitých dlaždiček

Zuzana Melckenbeeck Vysoká s oblibou vyrábí velké mozaiky z rozbitých kachliček

Zuzana Melckenbeeck Vysoká s oblibou vyrábí velké mozaiky. Naučila se to v Belgii od akademické sochařky, která ji přizvala k výrobě mozaikového baru.

„Dělám převážně mozaiku z rozbitých kachliček. Hezkou dekoraci si ale můžete vyrobit i z rozbitého porcelánového nádobí. Na Rabouni vás to ráda naučím,“ zve na své prázdninové kurzy umělkyně.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová