Hladovou zeď nechceme, odmítá část lidí v České Třebové protihlukové zábrany

15. březen 2018 10:55

Přímo ve středu České Třebové by měla vzniknout pět metrů vysoká stěna. Má zabránit hluku z projíždějích vlaků, někteří lidé se ale bojí, že zeď doslova rozdělí město na dvě poloviny a cestující z vlaku zase vůbec nic neuvidí.  Ačkoli stavba začne nejdřív za dva roky, vzbuzuje emoce už dnes.

Vedení města v několika prohlášeních už předem upozorňovalo občany, že Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) takové úpravy při opravě koridoru chystá. Teď ale získaly konkrétnější podobu, hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD) totiž zveřejnil na sociálních sítích první návrh nových protihlukových stěn.

Vizualizace vyvolala mezi místními velkou odezvu. Částečně i proto, že v návrhu jsou nakreslené pestrobarevné zdi, které mnohé zaskočily. Ale starosta města Jaroslav Zedník (TOP09), stejně jako Martin Netolický a tiskový mluvčí SŽDC Marek Illiaš se shodují, že obrázky jsou jen ilustrativní. Mají ukázat hlavně umístění a výšku stěn. Ale i tam se názory jednotlivých lidí rozcházejí.

Někdo nové opatření vítá kvůli hluku, který ho obtěžuje, ale jsou i lidé, kteří si na projíždějící vlaky zvykli a vadí jim, že přes tak vysoké stěny nebudou vidět na druhou stranu města a cestující při projíždění Českou Třebovou neuvidí z města také nic.

V Přívratě u České Třebové vzniknou podchody pro žáby

Jeden z prvních podchodů pro obojživelníky v obci Těrlicko

Podchody pro bezpečný přechod přes silnici nemusí sloužit jenom lidem. V obci Přívrat u České Třebové je brzy budou mít i žáby a čolci. Kraj tam nechá za víc než 3 miliony korun postavit jedny z prvních podchodů pro obojživelníky v České republice.

Podle hejtmana Martina Netolického se jedná o úsek dlouhý asi pět kilometrů, přičemž výška zdí by měla být od 2 do 5 m podle potřeby. Podle tiskového mluvčího SŽDC Marka Illiaše jsou stěny navržené tak, aby splňovaly limity předepsané zákonem o ochraně lidského zdraví. Bez nich by konečná stavba nemohla být zkolaudovaná. Výšku, délku a umístění zábran určuje hluková studie Krajské hygienické stanice.

Hejtman Netolický chce prosadit kompromis v konečné podobě protihlukových opatření tak, aby byla citlivá k občanům města a zároveň splňovala nezbytné normy. Při tom zmiňuje příklady takových stěn v zahraničí a v jiných městech České republiky, kdy zdaleka nemusely být tak vysoké.

Starosta České Třebové Jaroslav Zedník zase se Správou železniční dopravní cesty intenzivně jedná a snaží se prosadit variantu, která by lépe zapadala do městské architektury. Zúčastnil se už několika setkání se SŽDC a další ho čeká příští týden. Prostor dostanou také občané na veřejném projednání, které bude v dubnu. Správa železniční dopravní cesty na něm podle tiskového mluvčího Marka Illiaše představí nový návrh.