Hliník se odstěhoval do Vysokého Mýta. Najdete ho na dvorku

16. listopad 2021

Přístavba kanceláře zaujala porotu Grand Prix architektů. Martin Prokš a Marek Přikryl se ale úplně rozmáchnout nemohli. Limitoval je prostor vnitrobloku za hlavním náměstím. Stavbě tak dali tvar věže s minimálním půdorysem.

Z ulice přístavba není vidět. Fasádu má z hliníku. „Stavbu vždy ovlivňují vnější vlivy jako třeba požární odolnost, snadná údržba. Na hliník nemusí sto let nikdo sáhnout a zároveň je nehořlavý. Chtěli jsme krytinu, která by byla použitelná na fasádě i na střeše. Měla být v souladu s celkovou suchou výstavbou dřevěného skeletu. Navíc hliník ve své surové podobě dobře odráží pestrý svět okolo sebe.“

Ze sila bude stroj na kulturu

Pražské studio Prokš Přikryl stojí i za přestavbou pardubických Automatických mlýnů. Ta běží na několika frontách současně. Vedle nového sídla galerie a polytechnických dílen vzniká z obilného sila nový kulturní stánek.

„Je to velká výzva. Takových šancí za život moc není,“ říkají architekti. Hlavní změnou, která na sebe nabaluje další úpravy, je vložení víceúčelového sálu do technologického patra. „Měl by vypadat jako stroj na kulturu. Je to samozřejmě průmyslová architektura povýšená magickým pláštěm na něco víc.“

Sloupy pryč a lidi na střechu

Z původní sloupové síně se nově stane jeden prostor přes celou šířku sila, a to za pomoci vložení železobetonové konstrukce. „Na začátku byla diskuze, jestli sloupy spolu s původní konstrukcí ponechat. Nakonec jsme dospěli k tomu, že sloupy jdou proti uvažovanému programu v sále. Ztížily by kulturní produkci.“

Bývalé silo v Automatických mlýnech. Po dlouhé diskusi nakonec sloupy z budoucího kulturního sálu zmizí

Veřejnost bude nově chodit i na střechu objektu. „Bude z ní krásný výhled na celé Pardubice a okolí. Proto jsme museli přepracovat nosné konstrukce. Stavba nebyla navrhovaná na tento provoz,“ říkají architekti.

Tvar sila z venkovního pohledu zůstane zachovaný. „Vidět je jenom střešní nástavba. Otvor v parteru v přízemní části zpřístupňuje výsypníky. Je to až výtvarně působící prostor.“

autor: Jakub Malý
Spustit audio

Související