Horlivost boje za Hospodina

20. červenec 2008

Část Čtvrté knihy Mojžíšovy, která se včera četla v synagogách, pojednává o význačném eticko-náboženském problému: horlivosti, se kterou se člověk rozhodne "bojovat za Hospodina". Jeden z nejoriginálnějších židovských náboženských myslitelů minulého století, Ješajahu Leibowitz, k této části Tóry napsal následující komentář.

Jak uvádí Tóra, Hebrejové se oddali smilstvu s dcerami Moabu. Toto pohoršení dosáhlo vrcholu, když Zimri sexuálním aktem na veřejnosti hanobil Boha Izraele. Tehdy se Pinchas, naplněný zápalem pro tupenou čest Hospodina, povýšil na vykonavatele Boží spravedlnosti a rouhače zabil. Toto vyprávění se v mnohém podobá příběhu o horlivém proroku Eliášovi. Také jeho se zmocnila horlivost pro Hospodina a ve jménu tohoto zanícení zabil proroky Baala a Ašery. Podle legendární tradice jsou navíc obě tyto postavy jednou osobou. Eliáš je Pinchas, jenž měl zázračně žít 500 až 600 let.

Horlivost smrtelníka, který ve jménu svého horlení pro Hospodina dokáže zabít, je však velice sporná z hlediska mravního i náboženského. Kdo si může dovolit žárlivě střežit Hospodina? Kdo může ve jménu svého náboženského zápalu jednat na vlastní pěst? Starý výklad vztahující se k Eliášovým činům nastoluje tuto otázku s velkou pronikavostí. Poté, co Eliáš zabil proroky Baala, musel prchat před hněvem Jezabel. Uchýlil se na poušť, kde se mu zjevil Hospodin. Pravil: Co tu chceš, Eliáši? Eliáš odpověděl: Děti Izraele opustily tvou smlouvu, tvé oltáře zbořily a tvé proroky povraždily mečem. Zbývám (už jen) sám, avšak i mně ukládají o život. Těmito slovy se Eliáš pokoušel ospravedlnit činy, kterých se dopustil. Neboť, jak pravil: Velice jsem horlil pro Hospodina, Boha zástupů.

Podle výkladu Bůh odpověděl Eliášovi na každý jeho výrok. Ke zdůvodnění děti Izraele opustily tvou smlouvu Bůh Eliášovi řekl: Kterou smlouvu opustily? Tvoji, nebo moji? V konci konců jde o mou smlouvu a kdo ti dává právo bouřit se proti těm, kdo ji odvrhují? Ke slovům tvé oltáře zbořily Bůh Eliášovi pravil: Zničily tvé nebo mé oltáře? Jinými slovy, nech mě, abych se sám postaral o svou potupenou čest, a nepředváděj svou horlivost. Rozhovor pak pokračoval poměrně krutou Hospodinovou námitkou. Když Eliáš řekl tvé proroky povraždily mečem, Bůh mu odvětil: Ty však žiješ - čímž se naznačuje že ne všichni Boží proroci byli zabiti.

Eliáš byl poté zbaven svého postavení proroka. Bůh mu oznámil: Kvůli svému zápalu pro mě, záležitost jistě vznešenou, jsi již dvakrát prolil krev. Izrael však takové zanícení neunese. Proto najdi jiného muže, aby se stal prorokem Izraele místo tebe.

Tato epizoda nabízí poučení věčného dosahu. V každé době a v každé generaci se setkáváme s lidmi, kteří vztyčují zástavu víry v Hospodina a přisvojují si pravomoc žárlit Jeho jménem. Je třeba si položit otázku: Mají tyto osobnosti mravní kvality, aby se daly považovat za lidi hodné míru - toho jediného, na čem lze zakládat jejich horlení pro Hospodina? Neboť pouze ten, kdo si přeje přinášet světu pokoj, pouze ten - a v krajních případech - může projevit svůj zápal pro Hospodina. A jestliže není schopen dostát tomuto úkolu být člověkem míru a poslem míru, nemá žádné právo horlit pro Hospodina. A jestliže to přesto dělá, není nic jiného než vrah.

autor: Leo Pavlát
Spustit audio