Jedete na hory? Nenechte se vodit za nos a problémy řešte hned, radí ČOI

21. únor 2018

České hory jsou teď v obležení návštěvníků. Ne všechny služby jsou ale stoprocentní. Pokud nejste spokojeni s ubytováním, kvalitou jídla nebo jste měli problémy v půjčovně lyží, řešte to hned na místě, nejlépe osobním rozhovorem.

Pokud se to nepovede, můžete dát podnět na ČOI. Ta provede kontrolu a ověří, zda jste měli pravdu. Pak už je to otázka správního řízení s poskytovatelem služby.

Češi si většinou obstarají ubytování přes internet a jedou na hory sami, po vlastní ose. „První věc, kterou byste neměli opomenout, je parkování. Zjistěte si, zda vám hotel poskytne parkovací místo, popřípadě kolik to bude stát. Jinak se vám může stát, že auto nouzově zaparkujete někde na louce, a pokud dojde k jeho poškození, nikdo to za vás řešit nebude,“ říká ředitel Inspektorátu České obchodní inspekce pro Královéhradecký a Pardubický kraj František Švihlík.

Zájezd na hory raději přes agenturu

„Pokud trávíte na horách delší dobu, zajistěte si ubytování a další služby přes nějakou agenturu. S ní budete mít smlouvu, ve které musí být uveden celý sortiment služeb, i částka, kolik to bude stát,“ upozorňuje František Švihlík. Pokud nejsou tyto služby v pořádku, máte pak na koho se obrátit, a kde celou záležitost reklamovat. I za cenu toho, že si za zájezd připlatíte.

Půjčujete si lyže? Zkontrolujte si předem jejich stav

Na českých horách je běžným zvykem půjčit si vybavení na celý den. Ale pozor, pokud si půjčujete například lyže, důkladně si prohlédněte, v jakém jsou stavu. Měli byste mít v ruce nějakou zprávu o tom, jak vybavení vypadá. Fotografie není na škodu. „V poslední době se množí případy, kdy v půjčovně požadují peníze za poškození materiálu, které ovšem bylo poškozeno ještě před vaším zapůjčením,“ varuje František Švihlík.

03051918.jpeg

V některých restauracích stále nahrazují čisté pivo jeho bělostnou pěnou. „Samozřejmě čistý nápoj musí být nalitý až po měrku. Spotřebitel má dokonce právo na to, aby mu podnikatel poskytl kalibrované sklo. Když se nápoj přelije do tohoto skla, ukáže se jeho správná míra. Jinak vás vodí za nos,“ upozorňuje na další častou stížnost ředitel ČOI.

Kam se obrátit se stížností?

  • Česká obchodní inspekce zřídila jednu centrální poradenskou linku: 222 703 404. Toto číslo funguje každý pracovní den od 8 do 16 hodin.
  • Poradenská služba ČOI pro Královéhradecký a Pardubický kraj funguje v Hradci Králové, v Jižní ulici 870.
  • Na webu je e-podatelna, která umožní nejrychlejší způsob, jak formulovat to, co vás pálí

Pokud podáte podnět, počítejte s tím, že ČOI bude chtít co nejširší dokumentaci k případu. Poté vyhodnotí, jestli je to k dalšímu šetření nebo jen k písemné odpovědi

Kompetence České obchodní inspekce
ČOI je orgán státní správy, který řídí Ministerstvo průmyslu a obchodu. Jako dozorový orgán nad trhem se snaží chránit spotřebitele před nekalými praktikami obchodníků a podnikatelů. Kontroluje osoby, které prodávají a dodávají výrobky na náš vnitřní trh. Nevyhýbá se ani kontrolám služeb, a v nemalé míře se věnuje tržištím, která jsou v příhraničních oblastech České republiky.
ČOI se naopak nezabývá kontrolou kvality potravin, pokrmů a tabákových výrobků. To řeší jiné organizace.

Spustit audio