Jednotná jízdenka ve veřejné dopravě, to je hudba blízké budoucnosti

27. listopad 2015

Cestovat po Královéhradeckém a Pardubickém kraji by mělo být v budoucnu výrazně jednodušší. Cestujícímu by k tomu měla stačit čipová karta, kteréhokoliv z přepravců. V krajích sice funguje integrovaný dopravní systém Iredo, který sjednocuje autobusy a vlaky, nepatří do něj ale městská hromadná doprava - a právě to by se mohlo změnit.

"Odbavení kartou Iredo v městských autobusech bohužel z technických důvodů není možné. A stejně tak na kartu dopravních podniků není možné se odbavit ve vozidlech linkové dopravy, ani ve vlacích," říká vedoucí odboru dopravy Královéhradeckého kraje Tomáš Jurček.

Čtěte také

Zároveň ale dodává, že jak bude celý systém vypadat, není zatím jasné: "Odpověď na tuto otázku by měla přinést studie, která se bude zabývat technickými možnostmi jakým způsobem docílit stavu jednotného odbavení ve všech druzích dopravních prostředků na území obou krajů."

Pokud se všechno podaří, tak podle náměstka pardubického primátora Jana Řehnounka z hnutí ANO, by měla i pro delší cestu stačit jedna jízdenka: "Rádi bychom do toho zapojili regionální přepravce v autobusové i železniční dopravě. Ten projekt už se rozjíždí a věříme, že se nám podaří to, že někdo nastoupí třeba v Chrasti na autobus a dojede až do královéhradecké nemocnice na jedno placení."

Brněnská MHD, ilustrační foto

To je ale podle ředitele královéhradeckého dopravního podniku Miroslava Kulicha vzdálená budoucnost.

Jedno zaplacení, hudba budoucnosti

Nejdřív se podle něj se musí sjednotit všechny odbavovací systémy tak, aby přijímaly karty od různých dopravců: "Bude to fungovat jako ta peněženka. To znamená, jestli tam mám určitý obnos, tak si mohu koupit jízdenku u jednoho dopravce, pak přestoupit k druhému, s tou samou kartou si koupit jízdenku u druhého dopravce i všech dalších. Takže nebude společný jízdní doklad v tuto chvíli, ale možnost úhrady jednou kartou v celém kraji."

Jednotná karta pro všechny systémy se podle Miroslava Kulicha nechystá, ale cestování po obou krajích na jeden jízdní doklad zcela nezavrhuje: "To je složitější otázka, protože čím víc subjektů bude do projektu vstupovat, tím to bude komplikovanější."

První část projektu, tedy možnost jízdy veřejnou dopravou na území obou krajů za použití karty od kteréhokoliv z dopravců, by mohla začít fungovat v roce 2017.

Náhradní autobusová doprava před vlakovým nádražím
autor: zen
Spustit audio