Kedlubna, taková obyčejná zelenina. A tak velké chuťové překvapení. Udělejte si ji s kuřecím masem

Kedlubna je jednou z nejstarších košťálovin. Pěstuje se celoročně na polích i ve sklenících, a dokud nejsou kedlubny zdřevnatělé, jsou lehce stravitelné. Je to velmi zdravá zelenina. Mnozí z nás ji ale konzumují jen syrovou. Jak z ní vytvořit výtečný oběd? Udělejte si kedlubnu s kuřecím masem podle našeho receptu.

Ingredience
  • 2 - 4 kedlubny (podle toho jak jsou velké - mělo by to být asi 500 g)
  • 600 g brambor
  • 400 g kuřecích prsíček
  • 250 ml šlehačky
  • 100 g nastrouhaného sýra
  • 100 g anglické slaniny
  • mletý bílý pepř
  • sůl
  • špetka muškátového oříšku

Kedlubny jsou mimořádně nízkoenergetické, na 100 gramů obsahují pouze 50 kcal, a proto jsou vhodné pro redukční dietu. Tělu dodají vitaminy skupiny B, například biotin pro zdravou kůži a vlasy a kyselinu pantotenovou pro vitalitu, energii buněk a tvorbu pigmentu v kůži a vlasech.

Mimořádně vysoký je i obsah vitaminu C, významný je podíl železa, hořčíku, manganu a draslíku.

Většina odborníků se shoduje, že látky obsažené v rostlinách, jako je kedlubna, pomáhají významněji chránit před rakovinou. Poskytují užitečné množství vlákniny v rozpustné i nerozpustné formě.

Postup:
Brambory a kedlubny nakrájíme na plátky silné asi 5 mm a dáme do vařící vody na 5 minut vařit. Mezitím si nakrájíme kuřecí masíčko na tenké nudličky a na oleji osmahneme, osolíme a opepříme.
Pekáček si vymažeme máslem a na dno naskládáme okapané kedlubny a brambory a mírně osolíme. Přidáme orestované maso, slaninu nakrájenou na proužky.
Do smetany si zamícháme nastrouhaný sýr a špetku muškátového oříšku a zalijeme tím jídlo. Pečeme na 180°C asi 30 minut.

Tato zelenina pochází pravděpodobně ze Středomoří a střední Asie, v současné době je její pěstování na výši ve střední Evropě, zvláště v České republice, Německu a Švýcarsku. V žádné zemi není zastoupen vlastní sortiment vynikajících odrůd kedlubnů do té míry jako u nás.

Doporučení:

Mladé lístky kedlubny obsahují několikanásobně více vitaminu C a třikrát více vápníku než bulvy, proto je nevyhazujeme.

autor: KAB

Související

Nejnovější recepty

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Když vás chytne klasika, nikdy vás už nepustí. I kdybyste se před ní plazili.

Petr Král, hudební dramaturg a moderátor Českého rozhlasu

Nebojte se klasiky!

Nebojte se klasiky!

Koupit

Bum, řach, prásk, křup, vrz, chrum, švuňk, cink. Už chápete? Bicí! Který nástroj vypadá jako obří hrnec ze školní jídelny potažený látkou? Ano, tympán! A který připomíná kuchyňské police? A který zní jako struhadlo? A který jako cinkání skleničkami? A který zní jako vítr?