Kolik vody musíte v horku vypít? Pomůže jednoduchý vzorec

22. červen 2017
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Pitná voda

Současné tropické počasí se významně podílí na zvýšeném výskytu zánětů ledvin, močových cest u žen, u mužů může být navíc postižena i prostata. Dostatečným pitným režimem komplikacím předejdete, naopak nedostatečnou hygienou, prochladnutím nebo rizikovým pohlavním stykem jim snadno naběhnete.

Důvody, proč ženy více trpí na záněty močového ústrojí než muži, jsou prosté. „Roli v tom hraje anatomie. Ženy nemají tak dlouhou močovou trubici a její vzdálenost od konečníku je také kratší, než u mužů,“ vysvětluje MUDr. Khaled Baker z Pardubické nemocnice. V drtivé většině se na vzniku zánětu močových cest podílí bakterie escherichia coli. V normálním případě je součástí mikroflóry u tlustého střeva, v močových cestách by své místo mít neměla.

Faktory a léčba

Dbejte na správnou hygienu, pozor na prochladnutí a určitě se vyvarujte rizikovému sexuálnímu chování. Právě toto jsou nejčastější faktory zánětu. Urolog Khaled Baker varuje, že neléčený zánět močového měchýře může napadnout dokonce i obě ledviny.

„Poznáte ho podle dráždivého močení, při kterém cítíte pálení a řezání. Častěji se nám chce na záchod. Domácí léčba nefunguje, a pokud nevyhledáte včas lékaře, můžete skončit i v nemocnici, kde si vás pár dní nechají.“ Lékaři většinou naordinují antibiotika. Brusinky jsou jenom jako prevence, podporují imunitu v močovém měchýři, ale nevyléčí.

Kolik vody máme správně vypít?

U dospělých mužů voda tvoří 50 až 60 procent tělesné hmotnosti, u dětí dokonce až 75 procent. Senioři by měli mít v těle 50 procent vody. Jaké množství životadárné tekutiny by měl každý z nás vypít, si můžete snadno spočítat.

Vzorec:

  • v zimě vaše tělesná hmotnost x 0,03

  • v létě vaše tělesná hmotnost x 0,04

Pitný režim si rozvrhněte na celý den. Nejlépe uděláte, když každé ráno začnete skleničkou kohoutkové vody. Po půl hodinových intervalech si pak dávejte malé dávky, stačí 1 až 2dcl. Naopak omezte kávu, silné čaje, alkohol a limonády. Mají opačný hydratační efekt. Vodu ztrácíme močením, dýcháním, přes stolici i pocením. Při větší fyzické zátěži je vhodné ionty doplnit iontovými nápoji a minerálkou.

autor: RIH
Spustit audio