Kolik životů má loď?

Školní loď Gorch Fock je chloubou německého námořnictva. I když v poslední době se její jméno skloňovalo v souvislosti s šikanou kadetů. To ovšem šlo o druhou loď toho jména. Ta původní, mnohem starší, kotví ve Stralsundu. Její zajímavý a pohnutý osud přitahuje zájem mnoha návštěvníků a vedle Oceánia je hlavní atrakcí přístavního města.

Kolik životů má loď? Ta otázka mně napadá, když vstupujeme ve stralsundském přístavu na palubu plachetnice Gorch Fock. Svou životní plavbu začala v roce 1933 v Kielu. Příběh jak z hollywoodského filmu mi popisuje průvodkyně Jeannie Wolle.

„V předválečných letech se na ní vycvičila elita Kriegsmarine. Za války sloužila jako lazaretní loď. Krátce před koncem války ji vlastní posádka potopila, aby nepadla do rukou Rusům. Na mořském dně ležela dva roky, ale zajetí stejně neunikla. Sovětská okupační správa nařídila její vyzdvihnutí. Pod novým jménem Tavárišč sloužila jako školní loď černomořské flotily,“ vypráví.

V 70. letech dokonce vyhrála světovou regatu velkých plachetnic. Ale pak přišla hubená léta a pýcha námořnictva začala chátrat. Po rozpadu SSSR zůstala Ukrajině a devastace lodi pokračovala. V 90. letech skupina nadšenců zaplatila transport z Krymu nákladní lodí, protože Gorch Fock už vlastní plavby dávno nebyl schopen.

Wulf Marquard do lodi investoval nejen všechny své peníze, ale také roky života

Po letech v docích v Newcastlu byl převezen do Wilhelmshavenu, kde už se dostal do stavu klinické smrti. A tady vstupuje do příběhu nejznámější německé plachetnice Wulf Marquard.

„Loď jsme koupili poté, co jsme si ji spolu s odborníky pečlivé prohlédli. Říkali, že to není tak špatné, jak to na první pohled vypadá. Trup byl zhotoven z kvalitních 12milimetrových plátů Kruppovy oceli. Špatným zacházením však byla většina vybavení poničena,“ říká elektrotechnický inženýr původem ze Západního Berlína žijící v Dánsku.

Že je velký nadšenec, je cítit z každého jeho slova. Do Gorch Focku investoval všechny peníze, jeho dánská manželka nechala jejich dům zatížit hypotékou, pořádala veřejné sbírky. V roce 2003 konečně zubožená loď zakotvila ve svém domovském přístavu ve Stralsundu. Resuscitační práce mohly začít.

„Dáváme tady loď dohromady kousek po kousku, nemáme na opravy moc peněz. Získáváme je obtížně od jednotlivých dárců. A hlavně nová technika a vybavení jsou drahé. Potřebujeme ještě tak čtyři pět miliónů eur, abychom mohli vyplout znovu na moře,“ odhaduje Wulf Marquard, který shání peníze, jak se dá.

Kapitánská kajuta byla uvedena do původního stavu jako první

Štíhlý trojstěžník dnes slouží jako muzeum. V místě, kde kadeti nocovali, jsou zavěšené sítě. Pro děti to je vítaná zábava. Dozvídám se také, že letos se na palubě uskutečnily desítky svatebních obřadů. „Německý chlapec ze Sárska se zamiloval do dívky z Ukrajiny a chtěli se vzít jenom na Taváryši. Tím to začalo,“ líčí nadšený restaurátor.

A tak pomalu přibývají tolik potřebné prostředky. Snad se také rozhoupe město Stralsund a přispěje. Přítomnost bývalé školní plachetnice německé Kriegsmarine je pro něj vítanou turistickou atrakcí. Zájem o návštěvu na palubě Gorch Focku stoupá. Zasloužilo se o to i muzeum v podpalubí.

Prohlížím si kapitánskou kajutu, která byla uvedena do původního stavu jako první. „Malé muzeum žije hlavně z darů našich přátel a návštěvníků. Nechceme zapomínat ani na ruské období v historii lodi. Vidíte, že na řadě zařízení a přístrojů jsou nápisy v azbuce,“ popisuje majitel lodi.

Z Krymu byl v 90. letech Gorch Fock převezen nákladní lodí, protože vlastní plavby nebyl schopen

Kapitán Marquard a jeho přátelé sní o tom, že jednoho dne znovu se štíhlým osmdesátimetrovým trojstěžníkem vyrazí na širé moře. Mají před sebou však ještě hodně práce a léta utíkají. A tak mi dává šedovlasý kapitán na rozloučenou jednu radu: „Dejte si pozor! Loď delší než padesát metrů je pěkně drahá záležitost.“

<p><iframe width="610" height="350" frameborder="0" scrolling="no" marginheight="0" marginwidth="0" src="https://maps.google.cz/maps?f=q&amp;source=s_q&amp;hl=cs&amp;geocode=&amp;q=Stralsund,+N%C4%9Bmecko&amp;aq=0&amp;sll=49.930008,15.369873&amp;sspn=3.783607,10.821533&amp;vpsrc=6&amp;brcurrent=5,0,0&amp;ie=UTF8&amp;hq=&amp;hnear=Stralsund,+Meklenbursko-P%C5%99edn%C3%AD+Pomo%C5%99ansko,+N%C4%9Bmecko&amp;t=h&amp;ll=54.356956,13.113556&amp;spn=0.140046,0.418854&amp;z=11&amp;iwloc=A&amp;output=embed">mapa</iframe><br /><small><a href="http://maps.google.cz/maps?f=q&amp;source=embed&amp;hl=cs&amp;geocode=&amp;q=Stralsund,+N%C4%9Bmecko&amp;aq=0&amp;sll=49.930008,15.369873&amp;sspn=3.783607,10.821533&amp;vpsrc=6&amp;brcurrent=5,0,0&amp;ie=UTF8&amp;hq=&amp;hnear=Stralsund,+Meklenbursko-P%C5%99edn%C3%AD+Pomo%C5%99ansko,+N%C4%9Bmecko&amp;t=h&amp;ll=54.356956,13.113556&amp;spn=0.140046,0.418854&amp;z=11&amp;iwloc=A" style="color:#0000FF;text-align:left">Zvětšit mapu: Stralsund, Německo</a></small></p>
autor: kls
Spustit audio