Kouzelná hůl nordic walking. Opřete se o ni a získejte novou energii

Při nordic walking zapojíte větší počet svalů než při běžné chůzi
Při nordic walking zapojíte větší počet svalů než při běžné chůzi

Pohybuj se. Najdi si nějakou fyzickou aktivitu, která tě baví a po které je ti dobře. To je jedna ze zásad zdravé psychohygieny. Co třeba vyzkoušet severskou chůzi? Posílíte svaly a budete mít lepší náladu.

Obyčejná chůze jako taková je velmi zdravá a prospěšná našemu tělu, ale pokud použijete hole, zapojíte mnohem větší počet svalů v těle. Pohyb rukou vychází z ramen a chůze je celkově měkčí. „Jde se přes měkkou patu, kotník a měkké koleno. Proto také velké klouby dolních končetin nedostávají tolik zabrat, postoj je nakloněný dopředu,“ říká instruktorka Pavla Šimonová. Velmi důležité je znát dobře pravidla chůze z kopce. Tam bývají největší úskalí a nepoučení lidé si mohou ublížit.

Správná  hůl musí mít rukavičku

Chodit s holemi může každý, nejen senioři. „Třeba můj syn v devíti letech chodí s holemi a zvládá se mnou i náročnější túry. Musí mít ale správně nastavenou délku,“ říká Pavla Šimonová.

Naučte své nohy chodit a rozpohybujte i ruce. Tělo se vám za to odmění

Bosé nohy (ilustrační foto)

Lidé přestali chodit pěšky. Myslí si lékařka pro léčebnou rehabilitaci Alena Šnoplová. A to se odráží na špatném stavu pohybového ústrojí. Pacientů přibývá. Přitom stačí málo: více se hýbat a poslouchat svoje tělo.

A doplňuje ji kolega Oldřich Kutil: „Výběr nordic walkingové hole se dá poplést. Například některé řetězce prodávají trekové hole na nordic walking. A to si protiřečí. Treková hůl je těžší, má těžké madlo s poutkem, a také se hodí do těžšího terénu. Třeba na Sněžku nebo do Tater. Nordic walkingová hůl je subtilnější a má zvláštní rukavičku, kterou když upevníte na ruku, tak vám tu hůl drží a vrací zpátky do dlaně. Bez toho se hůl ani vlastně použít nedá.“ 

S chůzí může začít opravdu skoro každý. Ale ne všichni dokážou udělat ve svém životě obrat, převléknout se a vyrazit ven. Ale pokud se odhodlají a vydrží, časem se z chůze stane droga. Člověk zpevní tělo, zlepší se některé zdravotní problémy a hlavně psychika. Je známo, že díky chůzi na čerstvém vzduchu se vyplavují hormony štěstí.

Pojďte s nám chodit

Chodit se dá ve sněhu, ve tmě i v ledové vodě. To jsou další varianty nordic walking. Ale všechno se musí člověk učit od základů a postupně. Bylo by chybné hned skákat teď v únoru do ledové vody. Přijďte si o tom popovídat s instruktory nordic walkingu Pavlou Šimonovou a Oldřichem Kutilem. Pravidelné lekce pořádají v oblasti rekreačních lesů Podhůra vždy v úterý a ve čtvrtek. Jsou tam nádherné trasy a venkovní tělocvičny.

5 nejčastějších chyb při Nordic Walking

Nordic Walking

Severskou chůzi nordic walking objevuje stále více lidí. Není divu. Tato sportovní aktivita má mnoho předností. Bezpečnost, dostupnost, dá se provozovat téměř všude a v každém ročním období.

Už tuto sobotu můžete absolvovat zhruba desetikilometrovou trasu s nordic wolking holemi. „10. února jedeme v 9:24 vlakem z Chrudimi do Vrbatova Kostelce. Sraz je na nádraží ve Vrbatově Kostelci v 9:50. Můžete se tam dopravit samozřejmě odkudkoliv. Vyrazíme údolím podél říčky Žejbro. Prohlédneme si otevřený kostel Jana Křtitele v Podskale přímo pod vysokou opukovou skálou a potom budeme pokračovat do Podlažic, kde pro vás bude otevřený kostel svaté Markéty,“ lákají na zimní vycházku instruktoři chůze nordic walking.

Spustit audio

Související