Lávku na pardubickém nádraží bude místo Správy železnic udržovat město

29. květen 2025 12:41

290 metrů dlouhá lávka nad kolejemi na hlavním nádraží v Pardubicích míří po roce od jejího zprovoznění Správou železnic do vlastnictví města. Už minulý rok o tom rozhodla vláda České republiky, tento týden plánovaný převod schválili také zastupitelé města. Radnice tak od Správy železnic převezme nejen stavbu jako takovou, ale i její úklid a údržbu.

Podle informací radnice se o její správu podělí dvě městské organizace. Služby města budou zajišťovat komplexní úklid pochozích ploch lávky, včetně odstraňování sněhu a námrazy v zimním období. Starat se také budou o pravidelné čištění vnitřních prostor, madel, stropních a boční ploch a o údržbu odvodňovacího systému. Dopravní podnik pak bude zajištovat údržbu eskalátorů, výtahů i pohotovostní servis.

Čtěte také

Kolik taková údržba bude město stát, zatím není jasné. Nicméně od loňského června doteď ji zajištovala Správa železnic. Původně odhadovala náklady na roční údržbu na 7,5 milionu korun, jak se ale po roce provozu lávky ukázalo, externím firmám nakonec zaplatila za služby 3,5 milionu korun. Město nyní předpokládá, že údržba by v jeho režii mohla být ještě levnější.

Lávka bez kamer

Někteří opoziční zastupitelé ale měli k převzetí lávky do majetku města výhrady. Třeba zastupiteli Petrovi Kvašovi (ODS) se nelíbí, že lávku město převezme od Správy železnic bez kamerového systému, který je součástí stavby. „Přestože dostaneme lávku, tak kamerový systém si nechává Správa železnic, takže my na tu lávku neuvidíme. A to i v souvislosti se škodními událostmi, s vandalismem, sprejováním. To považuji a problém a doufám, že se to podaří vyřešit.“

Lávka přes kolejiště na pardubickém nádraží

Pokud by se podle Kvaše na lávce něco stalo, městská policie si bude muset kamerové záznamy od Správy železnic vyžádat zpětně, protože na lávku neuvidí v reálném čase. Mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová nám sdělila, že převod kamerového systému na město Pardubice se v současné době připravuje. Momentálně prý hledají technické řešení, jak by bylo možné kamery vyčlenit z bezpečnostních systémů Správy železnic.

autor: Ondřej Wolf
Spustit audio

Mohlo by vás zajímat