Lidé z okolí Litomyšle provoz na likvidaci pneumatik v sousedství nechtějí

Pneumatiky (ilustrační foto)
Pneumatiky (ilustrační foto)

Soukromý investor plánuje v Čisté u Litomyšle postavit závod na likvidaci pneumatik. To se ale některým obyvatelům okolních obcí nelíbí. Investor ujišťuje, že provoz je moderní a ekologický.

Investor plánuje, že tam pomocí pyrolýzy bude zpracovávat granulát ze starých pneumatik. Pyrolýza je vlastně tepelný rozklad bez přístupu vzduchu. Není to tedy spalovna, protože tam nic nehoří. Prvotní surovina se teplem rozloží na další znovu zpracovatelné suroviny, pokračuje autor technologie Miloslav Bačiak: „První komodita je pevný zbytek, říkáme tomu pyrolýzní uhlí, druhá je kapalina, nazýváme to pyrolýzní olej, a třetí je pyrolýzní plyn. U pneumatik vzniká i pyrolýzní kov, protože kov není možné pyrolýzou rozložit.“

Lidé se bojí škodlivin i dopravy

Lidé, které redaktor Českého rozhlasu Pardubice v Pohodlí oslovil, odpovídali velmi podobně. Obyvatelům z okolí se celý záměr nelíbí. Nejde přitom jen lidi z Čisté, ale také z litomyšlského Pohodlí nebo Nové Vsi. Investor plánuje závod postavit u vysílačů v Pohodlí, katastrálně ale území spadá pod Čistou.

Společnost, která plánuje provoz postavit, už nakoupila pozemky u Litomyšle (vyznačeno růžovou barvou)

„Zastupuji občany z Pohodlí, Nové Vsi a rozhodně jednomyslně jsou všichni proti. Nechceme tady tuhle výrobu, bojíme se rakovinotvorných látek vypouštěných do ovzduší, bojíme se o vodu, nechceme, aby se nám tu zvedla doprava, kterou už je naše obec strašně zatížená,“ shrnula obavy předsedkyně osadního výboru Pohodlí Lenka Vacková.

Litomyšl roste. Chystá se i vznik nového sídliště s náměstím a školkou

Bydlení v Litomyšli

Litomyšl je jedním z nejrychleji se rozvíjejících měst Pardubického kraje. Roste i počet obyvatel a to přináší nároky na bydlení. Radnice proto připravuje další místa, kde by lidé i developeři mohli začít stavět.

Podle investora je provoz moderní, ekologický s minimem vypouštěných látek do okolí, potvrzuje to i Miloslav Bačiak: „Tato technologie garantuje, že nevytváříme žádné emise a imise.“ Ani doprava by se prý nijak razantně nezvýšila. Před časem se uskutečnilo setkání s občany, kde investoři odpovídali na dotazy veřejnosti, přivezli s sebou i odborníky, kteří byli ochotní všechno vysvětlit. Někoho to přesvědčilo, někoho ne.

Investoři se na mikrofon vyjadřovat nechtěli, vyjádření poslali e-mailem. Obce se nicméně rozhodly oslovit další nezávislé odborníky, aby se k tomu vyjádřili, říká nezávislý starosta Čisté Petr Dřínovský: „Drtivá většina z nás jsou laici, kteří tomu prostě nerozumí. Takže jsme se rozcházeli s tím, že požádáme nezávislé experty o nějaké posudky a vyjádření. Některé jsou v procesu, něco máme přislíbené do konce tohoto týdne a něco bude pravděpodobně příští týden.“

Zatím je všechno na začátku u takzvaného územního řízení, které má na stole stavební úřad v Litomyšli. Své stanovisko k tomu dal i odbor životního prostředí krajského úřadu a všechno by mělo posuzovat i ministerstvo životního prostředí. To rozhodne, jestli bude pro stavbu potřebná takzvaná velká EIA - tedy posudek vlivu stavby na životní prostředí, ke kterému se mohou vyjádřit všechny zúčastněné strany. Toho by obce v okolí rády dosáhly.

Spustit audio

Související