Lihovar, kasárna, Prokopka, Mototechna. Některé brownfieldy v Pardubicích ožívají, jiné čekají

22. duben 2025 10:36

V Pardubicích se postupně začínají proměňovat místa po bývalých továrnách, kasárnách a dalších nevyužívaných areálech. Přesto ve městě zůstává řada tzv. brownfieldů, které dál leží ladem, a zřejmě ještě nějakou dobu budou. Stále jen na papíře zůstává plán na využití kasáren Hůrka, nejasná je i budoucnost plánované bytové výstavby v areálu bývalých Kávovin. A zatím se nic neděje ani na prázdné ploše po zbourané Prokopce.

V současné době je nejaktuálnějším tématem začátek výstavby v místě bývalého lihovaru naproti hlavnímu nádraží. Developer tam začal před pár týdny stavbu multifunkčního centra Galerie Pernerka za zhruba 5 miliard korun. Na téměř tříhektarové ploše má vzniknout asi 20 gastro provozoven, 200 obchodů, supermarket, kanceláře, hotel se čtyřmi hvězdičkami a také multikino. Počítá se i s podzemním a střešním parkováním pro zhruba 1100 aut.

Na Prokopku není spěch

Architekt projektu při návrhu zohlednil i blízkost dalšího brownfieldu – areálu Prokopky. Ten je prázdný už od roku 2011, kdy původní továrnu na mlýnské stroje srovnaly se zemí buldozery. Pozemek patří ČSOB Pojišťovně, která na něm plánuje postavit bytový dům. Povolení už má, sítě jsou zavedené, ale podle mluvčího Petra Milaty zatím s výstavbou nespěchá.

Byty, obchodní prostory, řadovky, náměstí i parkování. Tak má vypadat Nová Tesla v Pardubicích

Bydlení v Pardubicích je ovšem velké téma. Téměř dokončený je projekt v areálu bývalé Tesly, bytová čtvrť Nová Tesla. Lidé už tam povětšinou bydlí a celkově by se tam mělo nastěhovat až 750 obyvatel. Univerzita Pardubice plánuje v sousedství postavit novou budovu Fakulty zdravotnických studií, protože je to blízko nemocnice.

Byty přibývají i pod Vinicí, a další mají vyrůst v bývalých kasárnách na Zborovském náměstí, kde město nejprve plánuje postavit novou základní školu. Velký projekt se chystá i v kasárnách Hůrka a jejich okolí, kde by v budoucnu mohlo žít až 10 tisíc lidí. Novou výstavbu plánují i majitelé bývalého areálu Kávovin na ulici Jana Palacha a také vlastníci nedalekého prázdného pozemku po mototechně v ulici Na Spravedlnosti.

Čtěte také

Tam se ale při předchozí výstavbě bytů řešilo také, jak to bude s dopravou. Nezodpovězená je zatím otázka, jestli tato část města zvládne další příliv aut. Vedení města a pátého městského obvodu i místní obyvatelé si uvědomují, že doprava je tam už teď složitá.

Kdo zná Višňovku, ví, že možností pro výjezd je málo. Jezdí se buď ulicí S. K. Neumanna směrem k Anenskému podjezdu, nebo přes ulici Jana Palacha. Obě trasy jsou už dnes přetížené, hlavně v dopravních špičkách se tam tvoří opravdu dlouhé kolony. A výstavba stovek dalších bytů, kdy ke každému většinou náleží alespoň jedno auto, situaci může ještě zhoršit. V minulosti tam vedení města a obvodu zvažovalo například rozšířit silnici pod Anenským podjezdem o jeden pruh na úkor cyklostezky, ale statici to kvůli konstrukci mostu nepovolili.

Spustit audio

Mohlo by vás zajímat