Markéta Čepická hraje první housle. Na baletku byla moc malá
K milovanému nástroji se dostala prakticky náhodou. Postrčila ji k němu tělesná výška.
„Šla jsem na zušku, ale nevzali mě do baletu, protože jsem moc malá. Slitovala se nade mnou paní učitelka houslí. Chtěla se mnou pracovat úplně od nuly. Hrozně mě to chytlo, bavilo mě to. Vždycky jsem hrála hlavně na housle, ale nebránila jsem se ani setkáním s jinými nástroji, když byla kdekoliv ta možnost. Jsem třeba amatérská hráčka na klavír a podobně,“ říká.
Nejtěžší věc? Správně rozeznít
Děti s hraním na housle začínají obvykle mezi 4. a 6. rokem. Ideální věk podle Čepické je tedy asi 5 let. „Dítě by mělo mít hudební sluch, rytmus i manuální zručnost, která je ke hře na housle potřeba. Rozhoduje o tom spousta aspektů. Těžká je hlavně tvorba tónu, který hráč z nástroje vyloudí. Tohle se řeší nejvíc.“
Čtěte také
Markéta se vypracovala na post první houslistky Komorní filharmonie Pardubice. Odsudky druhých houslí nemá ráda. „První housle by nebyly nic bez těch druhých. Každá funkce v orchestru má něco. U těch prvních je všechno víc slyšet, naše výšky jsou víc razící, ale bez druhých houslí by to nefungovalo. Všichni jsme snad spokojení tam, kde jsme,“ myslí si.
V souboru hraje od sezony 2018/2019. Její tvář jezdí městem na pardubickém autobuse MHD s heslem „Jedu na filharmonii“. „Je to zvláštní, ale jsem ráda, že pořád vypadám tak, že mě můžou použít na reklamu. Je to potěšující.“
Italské ponocování
Filharmonie má za sebou vystoupení na dvou prestižních hudebních festivalech v Itálii. „Zájezd byl výborný, moc jsme si to užili. Hlavní rozdíl vidím v tom, že jim koncerty začínají v devět večer, což aspoň pro mě bylo dost náročné. Tou dobou tady koncerty končí a jdeme domů spát. Snad jsme Italům českou muziku dobře představili.“
V Itálii orchestr vedl budoucí šéfdirigent Vahan Mardirossian. „Je to skvělý muzikant se světovým renomé. Jsme zvědaví, kam nás posune. Beru to tak, že jsem takový předák informací a když tam je někdo, s kým si úplně nesednu, bývá to samozřejmě náročnější. Vždycky se domluvíme a nikdy se nestalo, že bychom se vyloženě nedomluvili. Ale když jsme na stejné vlně, je všechno jednodušší,“ přibližuje Čepická svou roli.
Nový ročník startuje
Komorní filharmonie Pardubice zahájí svou 56. sezonu světovou premiérou. Symfonii inspirovanou vůní perníku s názvem Gingerbread jí napsal přímo na míru skladatel Lukáš Hurník. Poprvé ji uslyšíte v Sukově síni Domu hudby 16., 17. a 18. září od 19 hodin na abonentních koncertech s klavíristou Ivanem Klánským.
Na co se z programu nejvíc těší první houslistka? Mívá před sezónou trému? A čím ji dokáže publikum frustrovat? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Pardubická komorní filharmonie lehce zvedla ceny. Přesto zájem roste
Pomalu končí 55. sezóna Komorní filharmonie Pardubice, ale věrní fanoušci si už pořizují lístky na další. Ta odstartuje v polovině září.
-
Sboristu nahradíte snáz než hobojistu. Dirigent se kolikrát bojí vzít telefon
V době respiračních onemocnění nemá šéf Východočeského akademického orchestru klidné spaní. Jeho těleso tvoří nadšenci.
-
Špejle, párátko i klacek z lesa. Dirigentská taktovka může vypadat všelijak
Je to člověk, který vede celý orchestr. Určuje rytmus, melodii a kompletní výsledek na něm záleží opravdu hodně. Úloha dirigenta má svou váhu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.