Maso v řetězcích: Spíše špatné značení, hygiena bývá v pořádku

Velké řetězce supermarketů se potýkají se špatně značeným masem a spíše výjimečně i s nedostatečným chlazením. Hygiena bývá obvykle v pořádku. Vyplývá to z databáze kontrol veterinární a Státní zemědělské a potravinářské inspekce.

Pro srovnání jsme použili informace o kontrolách od začátku roku 2014. Článek se sice věnuje jen velkým řetězcům, mapa ale ukazuje odhalená pochybení u všech obchodníků.

Penny Market
V listopadu 2014 odhalili potravináři v jičínské pobočce salám Vysočina, který obsahoval příliš malý podíl masa. Veterináři pak v březnu a dubnu upozornili na trojici provozních chyb, šlo o nesprávně vystavené obchodní dokumenty a chybějící doklady k vedlejší živočišné výrobě.

PMU CZ neboli řeznictví Procházka
Jde o společnost, s jejichž řeznictvím se můžete setkat v řadě supermarketů značek Lidl, Kaufland či Penny. Proto část pochybení při prodeji masa padne na vrub této společnosti, nikoli samotných řetězců.

A zatímco potravinářská inspekce zde za sledované období zachytila jeden případ plesnivého výrobku, veterinářští kontroloři byli kritičtější: Nálezů měli téměř čtyři desítky a kromě špatného značení odhalili i chyby ve skladování a chlazení masa a masných výrobků, firma navíc uváděla na trh prošlé zboží.

Čtěte také

Lidl
V srpnu loňského roku potravináři našli v chrudimské pobočce PIKOK vepřové párečky, které obsahovaly sóju ve vyšším než povoleném množství. Veterináři pak v Praze Bohnicích postrádali doklady pro sledování původu výrobků, v krčském supermarketu pak našli nevhodně zlikvidované plato rozbitých vajec.

Kaufland
V roce 2014 zde potravinářská inspekce ohlásila čtyři nálezy, třikrát šlo o masné výrobky s nízkým podílem masa, v jednom případě byla deklarovaná váha výrobku vyšší než ve skutečnosti. Veterinární kontrola pak opakovaně pokutovala problémy se značením a chlazením, šlo o pobočky ve Zlíne, Chebu, Brně a Praze.

AHOLD
V prodejnách Albert odhalily inspekce v roce 2014 dohromady sedm pochybení: Třikrát šlo o špatně označené výrobky, jednou o prošlý produkt. Zbytek tvořily provozní nedostatky.

Tesco
Tento řetězec se potýkal s kvalitou masných výrobků, konkrétně salámů, šunek a hovězího masa. V šesti případech šlo o nízký podíl masa či přítomnost sóji. Veterináři pak v 11 případech upozorňovali na nedostatky v chlazení a sanitaci.

BILLA
V srpnu se na pulty tohoto supermarketu dostala česneková klobása z Polska, která obsahovala nedeklarovanou sóju. V červenci 2014 pak veterináři kritizovali špatně umyté pomůcky a nástroje.

Globus
Řetězec Globus má oproti výše zmíněným méně poboček, proto je i počet nálezů nižší, konkrétně jde o dva: V pardubické pobočce potravináři odhalili kuřecí prsa s příliš vysokým podílem vody, v srpnu našli kyselinu glutamovou v krému z fazolí.

Pracovníci potravinářské inspekce varují, že stále častěji narážejí na případy klamání zákazníků.

U masných výrobků bývají nejčastějšími prohřešky nižší hmotnost nebo prošlé datum trvanlivosti. V krajních případech ale kontroly odhalí i skutečně zdraví nebezpečné potraviny - třeba uzeninu s kousky kovu.

„Já si myslím, že to jsou velmi ojedinělé případy. V tomto konkrétním případu to byl salám z Německa. Na základě spotřebitelského podnětu dostala německá veterinární zpráva informaci o problému,“ říká výkonný ředitel Českého svazu zpracovatelů masa Jan Katina a pokračuje:

„Salámy, které se prodávaly od toho samého výrobce u nás, v zásadě nebyly problémem postiženy. Jen tam bylo riziko, protože byly vyráběny v ten samý den, že by mohly být kovem kontaminovány, a proto se u nás ty výrobky stáhly.“

Nejvíc problémů se vyskytlo v okolí Prahy, Brna a Ostravy, tedy ve velkých měst. Překvapivě hodně nálezů je ale v Pardubickém kraji.

„Je tu velký počet prodejen a počet kontrol. Je třeba říct, že ať už to jsou kontroly veterinární správy nebo SZPI, tak ty se primárně zaměřují na podezřelé případy. Vždycky bude svým způsobem počet záchytů relativně vysoký. Problémové věci jsou hlavním předmětem zájmu inspektorů. Výsledky ne přesně budou kopírovat realitu tak, jak jsou výrobky uváděny na trh,“ domnívá se Katina.

Změní situaci nová opatření?

Pokuty za klamání zákazníků rostou, přesto se podle něj situace v obchodech nezhoršuje:

„Jsme v situaci, kdy relativně krátce nabíhá v účinnost celá řada nových opatření a předpisů. Ty se teď zavádí do praxe. Je možné, že určitý nárůst záchytů je způsoben tím, že se výrobci přizpůsobují novým pravidlům.“

„Od dubna budou ještě další požadavky na označování masa. Nedokážu vyloučit, že došlo i ke zvýšení počtu kontrol, což my vítáme. Chceme, aby prodeje byly v pořádku, nedocházelo ke klamání spotřebitelů a obor měl dobrý obraz před spotřebiteli,“ dodává Katina.