Mateřská škola v Řestokách je výjimečná. Má semínkovnu, ježkovník a ředitelku, která umí

6. leden 2022

V Mateřské škole v Řestokách u Chrasti aplikovali program Začít spolu. Ten je zaměřený na individualitu každého dítěte a rozvíjí jeho silnou stránku. Dítě je pak sebevědomější a má větší chuť učit se něco nového.

Jak se takový program vyučuje na vesnické školce? Zajeli jsme se zeptat do Řestok ředitelky Dagmar Krčilové.

„Je to velmi jednoduché. Neučíme děti hromadně něčemu novému. Pokud všechny děti ve třídě dělají stejnou činnost, jsou pak některé z nich zákonitě zklamané, že jim to nejde tak dobře, jako ostatním. A pokud se to opakuje, může být dítě frustrované. Proto máme ve školce různá stanoviště, kterým říkáme centra aktivit. Děti si mohou individuálně vybrat, co budou v daný den dělat,“ vysvětluje ředitelka.

Školku obklopuje výjimečná přírodní zahrada

Přírodní jezírko, broukoviště, ježkovník, vyvýšené záhony, semínkovna… to je jen malá část různých projektů, které dětem slouží ke vzdělávání. Kromě programu Začít spolu se totiž školková zahrada díky své zapálené ředitelce stala přírodní zahradou. Děti mají skvělou možnost poznávat zákonitosti přírody.

Semínkovna: Přímo u vchodu do školky uvidíte projekt, který spojuje semínkovnu s knihbudkou. „Od písmenka k myšlence a od semínka k rostlince, tak se tento projekt jmenuje. Lidé sem bez kontroly knihy vozí, další si je půjčují a vracejí. A stejně tak je to s osivem. Lidé, kteří vypěstují semínka, mohou je vložit do zásuvky. Děti vidí, jak moc je fajn, když se nejen bere, ale i dává. Funguje to skvěle,“ pochvaluje si ředitelka Dagmar Krčilová.

Přírodní jezírko: V přírodní zahradě nesmí chybět jeden z biotopů, a to je mokrý prvek. Jezírko má přívod vody ze sběrné nádoby na dešťovku. Děti mají možnost pozorovat život na vodní hladině.

Vodní kaskáda: Děti mají na studni vaničku, můžou si do ní napustit vodu, kterou nabírají a poté odchytávají. Čím více vody nachytají, tím déle voda vydrží. Učí se tak vodou šetřit.

Ředitelka MŠ Řestoky Dagmar Krčilová před semínkovnou a knihovnou v jednom

Dendrofon: hudební nástroj, díky kterému děti rozezvučí různé druhy dřeva. Každý kus vyluzuje jiný tón. Je to velmi oblíbený prvek, když mají děti hudební téma.

Ježkovník a broukoviště: Vlastnoručně vyrobený pelíšek pro ježky se povedl. Nahromaděné listí skutečně nalákalo ježky do tohoto úkrytu, stejně tak jako do bludiště ze slámy.

Kde se rodí inspirace?

„Teď už je to jednoduché. Jezdím po zahradách jako poradkyně pro přírodní zahrady. Viděla jsem už spoustu věcí, některé byly certifikované a velmi drahé. Ale my jsme je spolu s rodiči zvládli vyrobit svépomocí,“ říká ředitelka.

Spolupracující rodiče jsou podle ní odměna: „Pokud rodiče spolupracují, váží si naší práce i věcí, které pro ně děláme, mnohem více. A vedou k tomu i svoje děti. I po letech se k nám pak vracejí a diví se, jak ten jejich zasazený stromek vyrostl, a podobně. A to je pro nás ta největší odměna,“ uzavírka ředitelka Mateřské školky Řestoky Dagmar Krčilová.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.