Méně parkování, více života. Pardubice překreslily poměry na Bělobranském náměstí

24. červen 2024 06:50

Z části Bělobranského náměstí v centru Pardubic zmizela auta. Město změnilo rozložení parkovacích stání a uvolnilo prostor na nároží u Chrudimky pro klidovou zónu -  místo vhodné pro setkávání, relaxaci nebo pořádání trhů. Jde o výsledek kompromisu mezi přáním lidí, kteří chtěli navrátit prostoru funkci náměstí, a potřebami řidičů.

Zastupitel Vojtěch Jirsa (Piráti) o to usiloval několik let, nechtěl, aby místo bylo jenom parkovištěm. „Už dlouho existuje iniciativa, jejímž cílem bylo vrátit Bělobranské náměstí lidem. Dodnes se v místě jenom parkovalo. Původní myšlenka byla, že většina parkovacích míst se tady zruší. Postupem času se to vyvinulo v kompromisní řešení, kdy se zachová co nejvíc parkovacích stání a zároveň vznikne plocha pro pobytové funkce,“ řekl Jirsa.

Posezení na náměstí

Místo pro setkávání lidí a pořádání akcí vzniklo před hospodou U Toulavé pípy. Auta tam nově nesmí zajíždět. „Může tam být food truck nebo stánek se zmrzlinou. Budou tam i lavičky, stojany na kola,“ řekl Jirsa. Přibližně uprostřed náměstí je na soklu socha Jana Nepomuckého, iniciativě se před lety podařilo v místě obnovit pumpu s pitnou vodou. Kromě toho tam už delší dobu také nejsou pod stromy kontejnery na odpad.

Na náměstí ubylo 5 parkovacích míst, přibyla klidová zóna

Změny si nevyžádaly stavební úpravy, bílé čáry na zemi navigují řidiče na parkovací místa a ukazují trasu, kudy lze projet a kde na křížení s Labskou ulicí zastavit. Dřív na náměstí běžně parkovalo až 42 vozidel. Po úpravách tam je 37 míst. Nově se parkuje u archivu. „Nápad se mi skutečně líbil. Původní záměr byl úplné vymístění parkování. To vidím jako problematické, protože nemáme pro občany náhradu. Proto jsme se bavili o alternativě,“ řekl starosta městského obvodu I Filip Šťastný (ANO).

Úplné zrušení parkovacích míst by bylo reálné, pokud by v blízkosti vznikl parkovací dům, dodal. Oblast kolem náměstí od loňska, kdy se otevřely Automatické mlýny, navštěvuje mnohem víc lidí. Podle Jirsy je to nová pěší zóna. Zároveň jezdí přilehlou Labskou ulicí až 7000 aut denně, řidiči si tudy zkracují cestu přes město. To by se s dokončením severovýchodního obchvatu v příštím roce mohlo zlepšit, uvedl.

„Cílem je i zklidnění dopravy od mostu směrem do Labské ulice a také ve směru na Pernštýnské náměstí. Také tu bylo potřeba vytvořit lepší podmínky pro chodce, proudí tady obrovské davy do mlýnů, jsou tu tři nové přechody, které zvýší jejich bezpečnost," řekl Jirsa.

autoři: Šárka Rusnáková , Honza Ptáček | zdroje: Český rozhlas , ČTK
Spustit audio

Související