Menším kinům v ČR hrozí možná zánik

8. říjen 2004
Pod kůži

Menším kinům v České republice hrozí od ledna příštího roku možná zánik. Může za to nová technologie, které se v odborných kruzích říká azurová zvuková stopa. S ní přišli výrobci filmů údajně z ekologických důvodů. Kvůli čtení azurové stopy budou muset majitelé kin starší promítačky vybavit červeným světlem. Bez něj totiž zbude z původního filmového zvuku doslova torzo. Zjistila to kolegyně Petra Kunová.

Takhle nějak by filmy v českých kinech šeptaly, kdyby jejich promítačky zůstaly bez nového zařízení, červeného světla. 12decibelový úbytek zvuku je slyšet na první poslech. Do českých kin se filmy s novou azurovou stopou budou z Ameriky dovážet už od 1. ledna, jak vysvětluje dolby konsultant, Pavel Čtverák.

Pavel Čtverák: Americké distribuční společnosti najíždějí na nový formát záznamu zvuku, který znamená, že česká kina musí být abgradovaný na tento formát záznamu zvuku od 1. ledna, protože české distribuční společnosti nakupují secondhandové kopie v Americe, a tím pádem to, co v Evropě nastane až za 2, za 3 roky, protože si vyrábějí svoje vlastní kopie, nás postihne od 1. ledna stejně jako Spojené státy.

Modernizace jedné promítačky by podle Pavla Čtveráka měla přijít provozovatele kina zhruba na 20 tisíc korun.

Pavel Čtverák: Ve většině případů výměna žárovky pouze nepomůže a je potřeba vyměnit velkou část zvukového snímače. Jak to obvykle bývá, jako do Škodovky si nemohu dát převodovku z Lamborgini, tak do Meopty si můžu dát Meoptu vždycky jenom od toho svého příslušného výrobce.

Co vede ty americké firmy, které vyrábějí filmy, k tomu, aby právě změnily tu technologii? Je to jenom ten ekologický aspekt a nebo je k tomu nutí nějaký zákon?

Pavel Čtverák: Zjevně to bude ekologický a potažmo ekonomický aspekt, protože likvidace ekologicky závadných chemikálií, které jsou třeba na vyvolání stříbrné stopy, jsou samozřejmě značné.

Jak to podle vašeho názoru poznamená české promítací sály?

Pavel Čtverák: Hlavně ty jednosálové, ty malé, protože červeným světlem jsou v současné době vybaveny všechny multiplexy, které instalovaly promítačky řádově před třemi až pěti lety, které jsou už standardně vybavovány pouze těmi novými snímači. Bohužel to postihne hlavně ta malá kina, která jsou v městech, vesnicích ještě z dávné doby, která pořád jedou na hranici svých možností a teď neměly ani šanci si nové budiče obstarat, protože je to pro ně asi poměrně drahá záležitost.

Promítače menších kin v Plzeňském kraji zavádění azurové stopy nejenom nepotěšilo, ale některé přímo rozčílilo. Jiří Korda z plzeňského kina Elektra nevěří, že za vším jsou jen ekologické ohledy výrobců filmu.

Jiří Korda: Podle mě je to v první řadě velká zlodějna. Teď se vymlouvají na ekologii, na cenu. V době, kdy se na druhé straně objevuje už DVD, tak my budeme investovat velké prachy do nějakého zařízení, které v podstatě už dneska nemá perspektivu, protože je to zastaralé celé.

Promítač druhého největšího kina v Plzni, Peter Hanzlík z Edenu, také na ekologické pohnutky nevěří.

Peter Hanzlík: Kvalita se tím nezvýší a jestli oni to zdůvodňují nějakou ekologií, tak si stejně myslím, že to se dá tedy regenerovat, recyklovat, takže já v tom vidím spíš ten důvod, že prostě potřebují vytahat peníze.

Promítači jsou ale malí páni. Rozhodnutí, zda v menším městě kino zůstane nebo ne, leží většinou na provozovateli, a tedy na místních zastupitelích. Jak dodává ředitel městského kulturního střediska v Holíšově, Zdeněk Peroutka.

Zdeněk Peroutka: Náš sál, ač je největší v okrese, není tam technické vybavení, takže to teď se snažíme dohonit. Když nám ještě navíc vznikne takovýhle problém finanční v kinu, máme toho plnou hlavu.

Tam, kde prozíraví zastupitelé na modernizaci kin nenajdou peníze, zanikne mnohdy jediné místo kulturních akcí daleko široko. Lidé budou za filmy jezdit do multiplexů, které se čtením azurové stopy nemají problém.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

Více z pořadu