Městský dopravní podnik ve Frýdku-Místku u zastupitelů znovu neuspěl

22. květen 2018 06:45

Hromadnou dopravu ve Frýdku-Místku bude dál zajišťovat soukromá společnost. Podle plánů vedení města ji měl sice nahradit vlastní dopravní podnik, s tím ale zastupitelé ani napodruhé nesouhlasili. A rozhodli, že vyřešení budoucnosti dopravního podniku ve městě nechají až na svých nástupcích po podzimních volbách.

O tom, jestli se fungování hromadné dopravy ve městě ujme vlastní dopravní podnik, hlasovali zastupitelé už podruhé. Na minulém jednání nenašel plán dostatečnou podporu. Odpůrci argumentovali tím, že není dost připravený.

Teď jeho předkladatel přišel s obšírným 500stránkovým materiálem. „Máte před sebou výsledek několikaměsíční práce a já doufám, že dojdeme k rozhodnutí, které nás všechny posune vpřed,“ řekl zastupitelům náměstek pro dopravu Karel Deutscher (ČSSD).

Dokument obsahoval 12 možných variant fungování dopravního podniku, ani jednu ale nakonec většina zastupitelů nepodpořila. Jaromír Horký z Klubu opozičních zastupitelů argumentoval, že fungování vlastního dopravního podniku by bylo příliš drahé. „Občané si nezaslouží, aby prostředky z veřejných investic šly jen do dopravního podniku,“ poznamenal Horký.

Smlouvu s vlastním dopravním podnikem, který město založilo zhruba před rokem a půl, nepodpořilo ani hnutí Naše město F-M, tedy jeden z koaličních partnerů. „Je to tak zásadní krok, že by o něm mělo rozhodnout až příští zastupitelstvo,“ míní náměstek primátora Jiří Kajzar z tohoto hnutí.

Zastupitelé Frýdku-Místku odmítli převzetí MHD městem, dopravní podnik zatím nevznikne

Autobusové nádraží ve Frýdku-Místku

Vlastní autobusy ve Frýdku-Místku město zatím provozovat nebude. Zastupitelé totiž neschválili klíčový dokument, který měl rozjezd městského dopravního podniku umožnit. V plánu to město mělo už od prosince příštího roku. Zastáncům této myšlenky se ale nepodařilo na včerejším jednání sehnat dost hlasů. Proti byli i partneři z koalice.

Ačkoliv není proti myšlence na vlastní dopravní podnik, se současným návrhem nesouhlasí. „Protože od září 2017 neustále říkáme, že nejsou splněné podmínky dohody, která byla v roce 2014. To znamená, že tam musí být dotace, musí být ekologické a musí být blíž autobusové nádraží. A nic z toho splněné není,“ dodává Kajzar.

Výsledek jednání zklamal předkladatele návrhu a náměstka pro dopravu Karla Deutschera. Podle něj jde o strategickou službu, kterou má mít město ve svých rukou. „Beru to jako promarněnou šanci. Mohli jsme vše tvořit a v tuhle chvíli to zůstává na ČSAD,“ dodává Deutscher.

Pro fungování dopravního podniku by město muselo pořídit desítky autobusů a zaměstnat až 100 lidí. Zastupitelé měli obavy i z toho, že by se městu nepodařilo sehnat dostatek řidičů.

autor: iha
Spustit audio