Místo tří let rok. Oprava silnice z Chocně do Ústí se výrazně zrychlí

2. květen 2018 13:50

Pardubický kraj urychlí opravy silnice mezi Ústím nad Orlicí a Chocní. Už od loňska si musí řidiči zvykat na letní uzavírky a s tím spojené objízdné trasy. Původní plán počítal s tím, že celý úsek se bude opravovat na několik etap v následujících letech. To se ale změní.

V současné době dělníci pracují v Hrádku od odbočky na Sudislav po konec obce. Tam je silnice uzavřená. Od léta by měly podle kraje začít práce v úseku od křižovatky na Sloupnici, přes obce Jehnědí, Svatý Jiří až po Loučky. Od Louček dál do Chocně už nová silnice je. Pokračuje hejtman Martin Netolický (ČSSD): „Prvního července tam najedou stroje, protože bude předáno staveniště, a začne oprava. Tentokrát jde o delší úsek, má 7,5 kilometru a jednáme s dodavatelem stavby tak, aby pokud možno byla stavba dokončena během příštího roku.“

Asi nejproblematičtějším úsekem je silnice mezi koncem Hrádku a křižovatkou na Sloupinici, kde je vozovka zvlněná, a svah pod ní ujíždí, tam bude potřeba stavět opěrné zdi apod.

Mapa: Celý úsek mazi obcemi Hrádek a Loučky dostane nový povrch.

Obce, kterými silnice prochází, si na délku prací stěžovaly, harmonogram se jim příliš nelíbil, a tak po jednání s krajem de facto dosáhly svého cíle: „My jsme se začali poctivě zabývat plánem výstavby, protože on obsahuje konkrétní harmonogram, a dospěli jsme k názoru, že není možné, aby se deset let opravovala silnice v úseku Choceň – Ústí nad Orlicí, když to rozetapizuji na jednotlivé součásti,“ dodal hejtman Netolický.

Letní uzavírky: Silničáři v kraji chystají 20 oprav hlavních silnic

Uzavírka Wonkova mostu v Pardubicích

Řidiči se v Pardubickém kraji musí před létem připravit na řadu komplikací. Ředitelství silnic a dálnic totiž plánuje skoro dvě desítky oprav hlavních tahů.

Zrychlení výstavby je dobrou zprávou i pro obce, říká nezávislý starosta Jehnědí Milan Myšák: „Myslím si, že by bylo dobře, aby to bylo hotové co nejdříve. My jsme to původně chtěli co nejvíce urychlit, navrhovali jsme, že by se některé ty etapy mohly zkrátit, protože se myslím, že nemá smysl tu stavbu protahovat na tři nebo čtyři roky.“

Pardubický kraj zhruba před půl rokem změnil systém zadávání veřejných zakázek. Takže při opravách silnic není rozhodující jen cena, ale i doba stavby. Podle hejtmana se podařilo výrazně zkrátit dobu některých uzavírek. Stále ale větší váhu při rozhodování má cena. Pardubický kraj to udělal po zkušenostech z Hrádku z loňského roku, kdy sice soutěž vyhrála firma s nejnižší nabídnutou cenou, ale opravy dvanácti set metrů silnice trvaly víc než půl roku.

Celkové náklady na opravu silnice od Hrádku po Loučky by podle předpokladu Pardubického kraje měly být přibližně 130 milionů korun.

autor: Josef Ženatý
Spustit audio