Museum Kampa oslavuje moderní umění. Vystavuje Fillu a další

31. říjen 2017

Objevným pohledem na české předválečné umění je výstava „Muž s hořící hřívou! Emil Filla a surrealismus, 1931–1939“, kterou pro Museum Kampa Nadace Jana a Medy Mládkových kurátorsky připravil Karel Srp.

„Muž s hořící hřívou! Emil Filla a surrealismus, 1931–1939“ – je název objevné výstavy v Muzeu Kampa v Praze. Obrazy, grafiky a sochy tohoto významného umělce, který se na počátku třicátých let stal jediným zástupcem původní revoltující generace Osmy a Skupiny výtvarných umělců, konfrontuje s díly o generaci mladších představitelů českého surrealismu. Výstava je členěna do několika tematických oddílů jako - Přesycená realita, Obludná těla, Laboratoř otřesů nebo Mýty, Zápasy a Válka.

Alois Wachsman, Život a smrt,1935, Galerie hlavního města Prahy

Co tedy přivedlo kubistu Emila Fillu ke generačně mladším umělcům z československé surrealistické skupiny? „Otevřel se najednou úplně jinému projevu, který byl protichůdný jeho kubismu. Potřeboval najít nové podněty pro vlastní tvorbu a našel je v imaginativní poloze surrealismu. Na výstavě vidíme přesun od lyrické imaginace k dramatu a od dramatu k těm tragickým akcentům a koncům,“ vysvětluje kurátor výstavy a historik umění Karel Srp.

„Fillova tvorba se proměňovala rok od roku, prudce, rychle a nečekaně. Musím říci, že od roku 1932, kdy proběhla jeho obsáhlá retrospektiva, se vyvíjel nečekaně rychle dopředu a každý rok přicházel s novým výtvarným řešení,“ popisuje vývoj tvorby Emila Filly Karel Srp.

Emil Filla, Staré ženy, 1935, Západočeská galerie v Plzni

K výstavě vychází k obsáhlá publikace. Čtenáři v ní najdou spoustu konfrontací s nejrůznějšími dalšími autory, rozbory Fillova teoretického díla a v závěru je i antologie málo vydávaných Fillových textů ze 30. let doplněných o texty Jindřicha Štyského a Adolfa Hoffmeistera.

Výstavu si můžete v Museu Kampa prohlédnout až do 11. února příštího roku.

autoři: Karel Oujezdský , Hok
Spustit audio