Na cestu autem do zahraničí se dobře připravte. Vysoké pokuty za to nestojí

4. červenec 2017

Pokud se chystáte na delší trasu, musíte počítat s tím, že v zahraničí je servis dražší než v Česku. Proto peníze raději obětujte před cestou na důkladnější prohlídku auta.

Nepodceňujte síly a odpočívejte, protože do vysněného cíle byste nakonec nemuseli dojet. Vezměte s sebou navigaci i papírovou mapu.

Reflexních vest přibalte víc, nic tím nezkazíte

V Česku je povinná pouze jedna vesta. „Skoro v celé západní Evropě platí, kolik míst je v autě, tolik musíte mít reflexních vest. Týká se to ale jen vozidel registrovaných v tom daném státě. Třeba v Rakousku, když měníte kolo a vestu na sobě nemáte, zaplatíte pokutu 40 euro,“ prozradil nám učitel autoškoly Petr Weber.

Nejzrádnější je úsek těsně před cílem

Řidičem se stanete až po ujetí deseti tisíců kilometrů. I přesto své síly a soustředěnost za volantem nepodceňujte a na dlouhých trasách nezapomeňte na odpočinek. Na začátku cesty si zastavte na 3 až 4 hodiny, v průběhu zkracujte na 2 až 3. S dětmi to může být jinak, pokud neusnou a zlobí.

Pokud jsou oba partneři zkušení řidiči, nejlepší je, když se v řízení vystřídají. Těsně před cílem kolikrát podceníme situaci. „Třeba v Chorvatsku devět z deseti nehod zaviní čeští řidiči. Argument, už je to jenom kousek, to dojedeme, je špatný. Právě v té chvíli se nejčastěji stávají dopravní nehody,“ upozorňuje Petr Weber.

Navigace i papírová klasika

Dvakrát měř, jednou řež. Před cestou je určitě důležité naplánovat si trasu. V navigaci stažená aplikace je fajn, přesto byste si ještě měli projít papírovou mapu. Nejdůležitější jsou hlavní křižovatky a čísla silnic. Menší města nemusí být na cedulích značená. V žádném případě se nedívejte na navigaci během jízdy. Obsluhovat by ji měl spolujezdec a radit kudy dál.

Vše potřebné zjistíte na ÚAMK

Pokud kliknete na stránkách ÚAMK na turistické informace, rozbalí se vám seznam více jak 40 zemí světa. Vyberte si tu, do které jedete, a vše potřebné byste se měli dozvědět. Třeba kolik peněz zaplatíte za trajekt, za průjezd tunelem nebo kdy mají prázdniny.

Zajímat by vás taky měla samostatná kapitola o pravidlech silničního provozu, kde uvidíte zásadní změny mezi Českou republikou a cizinou. I když existuje vídeňská úmluva, která sjednocuje pravidla, malé rozdíly se najdou.

„Tak například pokud jedete s karavanem do Polska, musíte mít stejnou krabičku na mýtné, jako mají kamiony. V Itálii, když povezete kola na nosiči za autem, musíte si u benzinové pumpy koupit desku s červeno bílými pruhy," z vlastní zkušenosti připomíná Weber.

Přejeme šťastnou cestu a pohodovou dovolenou.

autor: RIH
Spustit audio