Nasávací zóna, paušály dojíždějícím, méně jednosměrek. Pardubice upraví kritizovaný parkovací systém
Platí to teprve pár dní. Od října město rozšířilo zóny placeného stání dál od centra. Nadšení nejsou ani mnozí obyvatelé, kvůli kterým se tohle údajně dělá. Už teď se mluví o změnách.
Některé pardubické obvody se potýkají s nárůstem počtu aut parkujících mimo zpoplatněné zóny. „Děje se to v okolí ulice Na Drážce. Vnímám velmi problematickou situaci i na parkovišti u obchodního domu, kde ústí severovýchodní obchvat. Připravujeme vznik takzvané nasávací zóny. Pokud někdo bydlí na hraně a zároveň mimo zpoplatněnou zónu, může si kartu koupit. Pod jeho oknem totiž třeba parkují lidé, kteří nechtějí za parkování platit,“ říká náměstek primátora Jan Hrabal (ANO).
Protesty a úpravy
Svoji nespokojenost s novinkami kolem parkování dali najevo lidé během jednání pardubických zastupitelů. „Lidsky mi minulé jednání zastupitelstva nebylo příjemné. Věděl jsem, že nějaká forma protestu bude. Pár dní předtím se objevila na internetu jedna ze dvou petic. Připravil jsem si prezentaci, ve které jsem představil, jak to funguje aneb Pardubice nejsou žádná výjimka. S několika lidmi jsme si vyměnili kontakty, setkali jsme se.“
Čtěte také
A výsledek? „Nepočítáme s tím, že bychom takto nastavený systém revolučně měnili, ale ještě jednou se podíváme na provedená dopravní značení ve východní části městského obvodu Pardubice I. Lidé kritizovali nadbytek jednosměrných ulic. My všechna místa musíme mít normovaná s dodrženou průjezdností. Zkusíme ještě promyslet, že by některé jednosměrné ulice, kde to bude dávat logický smysl, mohly být obousměrné s výhybnami. Pak se ale může stát, že přijdeme o některá parkovací místa. Určitě to nebude hned. Budeme ještě jednat,“ tvrdí Hrabal.
Opravdu chtěli rezidenti z oblastí, kde se nově za parkování platí, zavést zóny? „Lidé mě kontaktují telefonicky, na sociálních sítích. Jedná se hlavně o lidi z Wolkerovy ulice, kde po zprovoznění lávky k nádraží nechávají auta lidé z Dukly, z Lonkovy ulice v Polabinách. Nejsou to stovky zpráv, ale desítky. Na město v roce 2021 přišla taky petice, která apelovala na to, abychom řešili parkování.“
Do centra bez auta
Ti, kteří do Pardubic dojíždějí za zaměstnáním, mají podle Hrabala několik možností. „Město preferuje, aby využívali hromadnou dopravu. Samozřejmě si uvědomujeme, že ne ze všech míst je spojení optimální. Pak můžou využít zónu placeného stání, parkovací dům Arena parking anebo nechají auto na okraji města a dál jedou MHD. Cílem všech opatření je, abychom co nejvíc lidi motivovali k tomu, aby do centra nejezdili osobními automobily, pokud to není nutné.“
Pardubice teď připravují jakési zaměstnanecké paušály za parkování. „Je potřeba dodělat monitoring nové rozšířené oblasti. Předplatné pro dojíždějící zavedeme v místech, kde parkovací zátěž z hlediska rezidentů není taková. Bavíme se o částce v řádu jednotek stovek korun za měsíc. Bude to pro ty, kteří nedosáhnou na rezidentní, abonentní anebo jinou kartu. Monitorovací vůz máme teprve v náběhu.“
Další možností je záchytné parkoviště. „Masarykova kasárna fungují, i když teď v trochu omezeném režimu. Kapacita klesla, ale pořád tam jsou volná parkovací místa. V blízké době nalajnujeme nová parkovací místa v areálu kasáren Hůrka. Dopravní podnik výrazně pokročil v soutěži na nový parkovací dům Terminál Jih, kde bude tarif výrazně nižší oproti Arena parking. Ve spolupráci s obvody máme připravené projekty jako parkovací dům v Polabinách, na Dubině v centrální části. Myslím si, že počet parkovacích míst bude jednou na vysoké úrovni.“
Arena parking
Při hokejových zápasech tam bývá vyprodáno. V běžných dnech je její vytíženost zhruba poloviční a podle Hrabala postupně stoupá. „Nabízí nejvýhodnější tarif při parkování v centru města. Kdybychom snížili ceny ještě víc, kdo to zaplatí? Musíme hledat balanc. Parkovací dům stál mnoho peněz. My ho vnímáme jako službu pro lidi, ale už teď je tam cena nejnižší ve středu města.“
Rozhoduje o všem kolem parkování sám náměstek? Proč radnice neinformovala v předstihu o přípravě cyklopruhů v Sakařově ulici? Bála se reakce veřejnosti? A je správné vybírat parkovné před domovem seniorů? Poslechněte si celý rozhovor.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.
