Nové čáry mají zvýšit bezpečnost na 600 kilometrech silnic

Nové vodorovné značení v Pardubicích

Silnice v Pardubickém kraji se dočkají nového vodorovného značení. To má přispět ke zvýšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích, ale i k ochraně vozovky před nežádoucím opotřebením.

Ochrana před opotřebením?

Princip je jednoduchý, jde v podstatě o psychologii řidičů. Když jsou na silnici vodorovné čáry, tak je vozovka opticky užší a řidiči jezdí víc u středu. Což znamená, že nezatěžují krajnice.

Protože na některých starších komunikacích je asfalt položený jen na hliněném základu, okraje vozovky nejsou zpevněné. No a když se po nich jezdí, tak se různě propadají, praskají a kraj je pak musí opravovat. Takže je to teoreticky i úsporné opatření.


Je logické, že většinu modernizací provádíme právě v letních měsících, kdy je počasí a zejména teplota pro provádění těchto stavebních prací vhodné. Nese to s sebou ale i uzavírky silnic.Jaromír Dušek, náměstek hejtmana Pardubického kraje

Týkat se to bude silnic, které jsou v majetku kraje, to znamená silnic druhé a třetí třídy - silnice prvních tříd jsou v majetku státu. Celkem se jedná o víc než 600 kilometrů vozovek, kde vodorovné značení, tedy středové a vodicí čáry na krajích buď nejsou, nebo je potřeba je obnovit.

Nové čáry i pro staré silnice

Novinkou ale také je, že se čáry objeví i na komunikacích, které nejsou opravené, což je také změna oproti minulým rokům. Celkem na tuto akci dá kraj prostřednictvím Správy a údržby silnic zhruba 10 milionů korun. Práce by měly být hotové do konce letošního roku.

Nové vodorovné značení (ilustrační foto)

Veškeré značení bude "malováno", barvami, které při dešti nekloužou - to býval problém třeba v zatáčkách nebo na přechodech. Ale také třeba neodráží světlo řidičům do očí. Nicméně na většině z těch šesti set kilometrů bude použitá normální, vodou ředitelná barva.

Čtěte také

Ovšem na některých místech bude použité takzvané plastové značení - to jsou ty čáry, které vydávají hluk, když řidič najede a tím upozorní řidiče, že je u kraje vozovky. Což se hodí hlavně, pokud by řidič upadl do mikrospánku.