Nuselský most v Praze je jednoznačně nejvytíženější. Kovový rošt funguje i jako obří anténa
Denně až 370 tisíc lidí nějakým způsobem využije Nuselský most v Praze. Tím je tedy jednoznačně nejvytíženější takovou stavbu u nás.
I když motoristům nabízí tři jízdní pruhy v každém směru, auta jsou jen doplňkem ve srovnání s metrem, které projíždí pod vozovkou uvnitř tubusu. Soupravy trasy C po mostě převezou denně zhruba 300 tisíc lidí a díky tomu získal své prvenství.
O překlenutí nuselského údolí se uvažovalo už od začátku 20. století. První projekty navrhovaly mohutný obloukový most ze železa, který by tehdy byl nejdelší na světě. Návrh z roku 1927 zase počítal s výstavbou několika bytových domů, které by most podpíraly, a auta by jezdila po jejich střechách. Nakonec zvítězil projekt týmu Stanislava Hubičky z roku 1964 a most byl otevřen v roce 1973.
Zajímavostí stavby je kovový rošt, který rozkládá tíhu vozů metra. Je dlouhý 450 metrů a při zátěžových zkouškách se zjistilo, že funguje jako obří anténa přijímající signál rozhlasové stanice Praha. Pro hladký průběh měření proto musela tato stanice při konání testů přerušit své vysílání.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.