Obtěžující reklamní letáky

2. duben 2004
Pod kůži

Každý den dostane jedna česká rodina do své schránky v průměru 3 nevyžádané reklamní letáky. Podle odhadů odborníků jejich počet v tomto roce překročí hranici tří miliard kusů. Někteří si na ně už zvykli, někteří je považují za obtěžující. Ekologové řadí reklamní letáky mezi zásadní spotřebitelské problémy. Zblízka se na obtěžující nevyžádanou reklamu podívala Naďa Kubínková z pardubické stanice Českého rozhlasu.

Počet reklamních letáků v našich schránkách se každým rokem zvyšuje. Největší podíl na to mají beze sporu velké obchodní řetězce. Podle Tomáše Hájka z asociace Direct Marketing je reklamní leták základním nástrojem pro vyšší tržby.

Tomáš Hájek: Musíme si uvědomit, že mezi obchodními řetězci v současné době je už poměrně slušná konkurence a oni tímto bojují vlastně sami mezi sebou. Museli bychom si položit otázku, co by se stalo, kdyby ty letáky nepoužívaly. Pravděpodobně by ubylo zákazníků a měly by tržby nižší.

Do každé schránky přijde měsíčně asi 1 kilogram papíru. Ekologové proti tomuto protestují, podle Milana Návoje z ekologického sdružení Arnika si navíc zdarma obdržené letáky v konečném důsledku platíme sami.

Milan Návoj: Tuto záplavu reklamních letáků nakonec spotřebitelé zaplatí 2krát, jednou v konečné ceně výrobku a podruhé v ceně za odvoz a likvidaci komunálního odpadu.

Od minulého roku platí zákon o regulaci reklamy, který říká, že obtěžující reklama je zakázaná.

Milan Návoj: Možná ne každý spotřebitel to ví, že když si viditelně označí svoji poštovní schránku s nápisem, že nechce dostávat reklamu, tak potom ti roznašeči toto musí respektovat.

Agentury, zajišťující roznášení letáků, však často tuto nálepku ignorují, a to i přesto, že za nevyžádanou obtěžující reklamu mohou úřady udělit až dvoumilionovou pokutu. Pokračuje právník Martin Kulhánek.

Martin Kulhánek: Takového šiřitele reklamy bych o tom měl informovat, že si nepřeji, aby tímto způsobem jsem obdržel reklamní sdělení, ale v případě, že mě to bude obtěžovat nad míru, která je přiměřena poměrům, tak mám právo obrátit se na orgán dozoru, kterým v tomto případě je ten Krajský úřad, respektive jeho příslušný odbor.

Další nešvar, který se v poslední době rozšířil, trápí především uživatele internetu. Jejich schránky totiž zahlcuje nevyžádaná reklamní pošta. Říká se jí jednoduše spam. Ten se stal už celosvětovým problémem a vyřešit by ho mohl podle Ivany Pikové ze Sdružení obrany spotřebitelů nový zákon o elektronických službách.

Ivana Piková: Počátkem ledna schválila vláda návrh zákona, který by měl uživatelům internetu pomoci bojovat proti nevyžádané reklamě. Teď jen můžeme doufat, že tento zákon projde všemi institucemi a bude schválen.

Podle něj budou všechny reklamní maily považovány za obtěžující a zakázané. Dostane je pouze ten, kdo si je přímo objedná. Současně se zvýší i tresty za porušení zákona. Za nevyžádanou reklamu ve vaší mailové schránce bude možné udělit až 10milionovou pokutu.

Martin Kulhánek: Každopádně to povede k tomu, že ten problém bude přesně pojmenován a bude moci být postupováno podle nějaké přesnější právní úpravy.

říká právník Martin Kulhánek. Spam je problém celosvětový, zbavit se ho nebude jednoduché. Rozesílat elektronickou poštu je totiž velmi snadné, a proto zneužitelné. Nakonec zcela jistě chodí po světě někdo, komu jakýkoliv dopis, i ten reklamní, udělá radost. Nedělejme si iluze, žijeme přece jenom v konzumním světě.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: KUB
Spustit audio

Více z pořadu