Odboráři dál požadují, aby Královéhradecký kraj zrušil autobusový tendr a odstoupil náměstek

29. březen 2016

Spory kolem tendru na autobusovou dopravu v Královéhradeckém kraji pokračují. Odboráři zakázku za pět a půl miliardy korun kritizují dlouhodobě, a to i přes to, že jim hejtmanství v některých bodech už před časem ustoupilo. Zadávací dokumentace ale podle odborů stále obsahuje závažné chyby, na které prý nejvíc doplatí řidiči. Odboráři také žádají odstoupení z funkce náměstka hejtmana pro dopravu Karla Janečka z ČSSD.

„My chceme, aby kraj zakázku zrušil. Předělal jízdní řády, protože tam je spousta chyb. A odstoupení radního, pana Janečka. Podle nás uvedl hejtmana v omyl v tom, že tak, jak zpracovali zadávací dokumentaci, je to absolutně správně. Opak je pravdou,“ říká odborový předák ve společnosti BUSline Jiří Kuchynka.

Královéhradecký kraj ale podle vyjádření žádné personální změny nechystá a obálky s nabídkami chce otevřít přesně za týden - tedy v plánovaném termínu.

Tendr teď ve správním řízení z vlastního rozhodnutí řeší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Antimonopolní úřad vydal předběžné opatření, které znemožňuje kraji uzavřít smlouvu s případným vítězem, dokud správní řízení neskončí.

Stávková pohotovost trvá

Odborový předák připomněl, že odbory jsou nadále ve stávkové pohotovosti a další jejich kroky ohledně případné stávky budou záležet na tom, jak se k požadavkům odborů postaví vláda a premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Odbory zejména chtějí, aby stát stanovil jednotnou metodiku pro zadávání a vyhodnocování autobusových tendrů.

Zadávací dokumentace v Královéhradeckém kraji má podle Kuchynky vadu i v tom, že neřeší platby za vjezd na autobusová nádraží. Některá nádraží jsou totiž ve vlastnictví dopravců, což může podle odborů vyvolávat nerovné podmínky v soutěži. Odbory odmítají i požadavek kraje na co nejnižší stáří autobusů, což je podle odborů požadavek likvidující malé a střední firmy.

Krajem dotovanou autobusovou dopravu zajišťuje 14 autobusových dopravců. Nejvíce pro kraj jezdí firmy Arriva Východní Čechy Chrudim, BusLine a CDS Náchod. V nynější soutěži je kraj rozdělen na osm oblastí. Teoreticky by tak dopravu mohlo zajišťovat až osm firem nebo také jen jedna.

autoři: ČRo , zen
Spustit audio