Pardubický Wonkův most silničáři zrentgenují, laserový skener má ukázat místo poškození

11. září 2018

Wonkův most v Pardubicích čekají opravy nejdřív v příštím roce, odborníci ho nejdřív zrentgenují. Silničáři potřebují zjistit, kde přesně jsou prasklá lana.

Most je bezpečný a provozuschopný. ČTK to řekl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. Závady odhalili odborníci v druhé polovině loňska.

„Laserový skener rentgenuje betonovou konstrukci a železo v ní. Dělá se to zevnitř, ale ne všechny mostní komory jsou přístupné. Proto je i plošina, která má rameno a můžeme s ní zajet, kam potřebujeme,“ řekl Němec.

K mostu z druhé poloviny 50. let minulého století neexistuje projektová dokumentace. Je stavěný z předpjatého betonu, který má v sobě lana, aby byl odolný proti tahu. Korozí je podle posudku Kloknerova ústavu pražské ČVUT napadeno asi 15 procent objemu lan. „Most je bezpečný, jsou na to doklady od expertní komise,“ uvedl Němec.

Osmnáct svazků, stovky lan

Most se v zimě ošetřuje posypovou solí. Do konstrukce zatékalo a sůl s vodou způsobuje korozi. Podle Němce je v mostě 18 ocelových svazků, jeden svazek má kolem 40 lan, která jsou upletená z drátů. Některá jsou zalitá v betonu.

Čtěte takéPodívejte se do útrob páteřního pardubického mostu ještě před opravou

„Pokud lano zasáhne chlorid, narezne. Lana mají stovky vrubových poruch. Skener nám pomůže zjistit, kolik lan musíme nahradit, kde jsou,“ řekl Němec. Prověrka laserovým zařízením se uskuteční do konce roku, dodal.

Oprava za provozu

Diagnostika je pracná a zdlouhavá. Hejtmanství před časem uvedlo, že počítá s náklady na opravu kolem 30 milionů korun. Chce rekonstrukci udělat za provozu, protože jde o hlavní tah. Uzavírka mostu by v Pardubicích způsobila značné dopravní komplikace.

Velkou rekonstrukci most prodělal v letech 2005 a 2006. Kraj nechával za 220 milionů korun opravit betonovou konstrukci mostu, která je po více než deseti letech stále bez trhlin a deformací.

zdroj: ČTK
Spustit audio

Související