Petr Voldán: Jak faktor Cermat propadl u přijímaček

Chyba v přijímacích testech na osmiletá gymnázia nehýbe jen rodinami školáků. Debaty jsou hlubší a týkají se celkového pojetí výuky, zkoušení i hodnocení žáků. Jak konstatuje v pondělní glose Petr Voldán, zdá se, že u přijímaček tentokrát propadl hlavně Cermat - Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, který testy připravil.

Přijímací zkoušky - odvěký strašák - často spíš pro rodiče než jejich ratolesti. A je jedno, jestli jim na nervy brnkají už pohovory s jejich předškoláky nebo přijímací zkoušky na střední či vysoké školy. Že je to i tlak na děti je jasné. A teď si představte, že vám škola oznámí dobrý výsledek ratolesti v přijímačkách z českého jazyka, aby vám vzápětí řekli třeba z médií, že je všechno jinak a výsledky testů neplatí.

Centrum, které má zjišťovat výsledky vzdělávání - Cermat - totiž pustilo do oběhu testy s chybou. Žádná jejich kontrola ji neodhalila - zadrhla se na problému hlásek v kořenu slova. To inkriminované a zapeklité slovo je “rozběhla” a právě kvůli němu se rozběhla i aféra. Řeší ji - kromě rodičů, žáků a škol - pochopitelně i ministerstvo.

Tedy - nevím, nakolik je nutné vědět nejen pro postup na osmileté gymnázium, že prý kořenem slova “rozběhla” je sice třípísmenný - “běh”, ale protože se čte “bjeh”, jsou to čtyři a ne jen tři hlásky. Chápu, že nějaká gramatika se učit musí a je potřeba.

Přijímací zkoušky na gymnáziu v Jindřichově Hradci

Ale v daném případě se ukazuje, že to byl chyták i pro samotné “zjišťovatele” výsledků vzdělávání, když ho v několika stupních kontroly - možná i ledabylé - nedovedli odhalit. Na chybu odborníky z Cermatu upozornil jeden z kantorů. Které často podceňujeme, kritizujeme a hlavně stále podhodnocujeme.

Chyba v přijímačkách je ale podle mého hlavně jen dalším příkladem tápání kolem systému našeho školství, které prochází bezpočtem změn nepříliš koncepčních, kterému každou chvíli velí jiný ministr a které jako kdyby nevědělo kudy kam.

Že to bude trnitá cesta, než národ Komenského pochopí, jak je pro něj a jeho budoucnost vzdělání důležité, myslím si dokazuje víc než problém počtu hlásek u jednoho slova i zdůvodnění, v čem byla chyba. Podle šéfa Cermatu prý selhal lidský faktor. Nikoli člověk - navíc ten a ten. To by asi znělo moc lidsky, jednoduše a málo učeně. Dokud ale budou výsledky vzdělávání ovlivňovat, hodnotit a zkoumat “faktoři”, daleko se asi nepohneme. A tak už raději klidné pondělí i celý týden.

autor: pvo
Spustit audio