Petr Voldán: Reference, preference, turbulence, dálnice
Zdálo by se, že se - při té spoustě problémů kolem budování našich dálnic - bude při vybírání firem, které budou pokračovat v nekonečném stavění dálničních úseků, také koukat na jejich dosavadní aktivity. Tím spíš, když jde o zahraniční firmu. Jenže to vypadá, že špatné renomé nic neznamená. A tak je tu glosa na toto téma a u mikrofonu Petr Voldán.
Asi vás zajímá proč ten titulek a proč ta málem říkanka, která se skoro rýmuje. A mohla by být vlastně klidně i delší - "Reference, preference, turbulence, dálnice - to je naše tradice". On totiž ten poslední příklad, jaká je filosofie výběru stavebních firem, které naši dálniční síť slepují po kouscích, jak děti obrázek v družině, není vůbec ojedinělý. Tak jako nejsou překvapením výsledky těchto výběrů.
O 148 milionů dražší bude stavba D11 do Smiřic. Dálnice má být v provozu do května 2022
Ředitelství silnic a dálnic a firmy Metrostav, Eurovia a Swietelsky ukončily spor ohledně dálnice D11. Společně podepsaly dodatek ke smlouvě na výstavbu patnáctikilometrového úseku z Hradce Králové do Smiřic. Cena se zvýší o zhruba 148 milionů korun, termín dostavby se zkrátí o měsíc. Firmy od smlouvy původně odstoupily.
Neslavný konec dodavatele rekonstrukce D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem je čerstvý. A tak si pamatujeme, že tam už od vánočních dnů nepůsobí kvůli liknavému přístupu k termínům česko - italsko - kazašské sdružení firem.
Nejnověji má pracovat na třinácti kilometrech obchvatu Českých Budějovic a D3 směrem na Rakousko jiné sdružení - italsko - slovenské. Dohodu jsme ale podepsali se stavebníky, kteří mají nemalé potíže s budováním dálnice na Slovensku. Spory o peníze, neplnění termínů, jen hloučky stavbařů v akci - to je reference, která toto sdružení provází. Tedy reference nevalná, mírně řečeno. Ministerstvu dopravy to ale nevadí, prý co je jinde problém nemusí být u nás.
Tak zatím to ale vypadá tak, že u nás je ve spojení s dálnicemi spousta problémů neustále. A nemůžu se ubránit dojmu, že si na ně vždycky pěkně zaděláváme už předem. Ještě, než se vůbec kopne do země a pak to většinou pokračuje.
V případě nelichotivých referencí - v podobě navíc obecně známých zpráv například o nutnosti zásahu i slovenského premiéra v kauze jejich dálnice, je náš postup přinejmenším podivný.
Pozvete si domů instalatéra, o kterém se ví, že nechodí včas a ještě se hádá o zaplacení? Dáte si udělat fasádu na domku od firmy, pověstné tím, že místo party fasádníků posílá občas do akce dva chlápky a pak vás při placení natáhne? Těžko, ale stát, zdá se, na nějaké ty drby nekouká.
A pak se diví kritice a turbulencím kolem dálnic i ministerských křesel. Tak asi už vám je jasné, proč tu je titulek glosy, co se tak rýmuje "Reference, preference, turbulence - dálnice". Ostatně, s tou D11 v našem regionu jsou také až moc časté patálie. A tak už klidné pondělí a úspěšný týden.
Související
-
Na Pardubicku začala stavba dálnice D35. Naváže na D11 a propojí východní Čechy s Moravou
A teď povzbudivá zpráva pro české řidiče. Tento týden silničáři na Pardubicku zahájili stavbu dálnice D35. 15 km úsek Časy - Ostrov bude stát skoro 4 miliardy korun.
-
Úseky dálnic D11 a D35 u Hradce Králové by měly být od příštího roku bez poplatku
Ministerstvo dopravy vyhovělo připomínkám Královéhradeckého kraje a Statutárního města Hradec Králové a navrhuje v nové vyhlášce bezplatné užívání úseků dálnic D11 a D35.
-
U Hradce Králové začala výstavba dalšího úseku dálnice D11. Kdy bude hotovo?
Výstavba úseku dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi začala. Po dokončení dvou nových úseků by měla délka průjezdného celku dálnice narůst o 23 kilometry.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.