Plankton mobilních odposlechů

24. listopad 2018

Hudební abstrakce může být někdy úzce spjatá s konkrétním a naléhavým tématem doby. Můžeme tomu říkat hudba, nebo zvukové umění, nebo jakkoli jinak: Na každý pád novou nahrávkou Norky Jany Winderen pokračuje její dlouhodobý průzkum podmořských zvuků. Album Spring Bloom in the Marginal Ice Zone (Jarní květ v marginální ledové zóně) lze zároveň poslouchat jako komentář k diskusi o budoucnu Země. 

Album Jany Winderen Spring Bloom in the Marginal Ice Zone (Jarní květ v marginální ledové zóně)

Posluchač tu vnímá zvuk kvetoucího planktonu, vlny a praskot ker v ledovém Barentsově moři kolem Špicberků směrem k severnímu pólu, a také podvodní zvuky tuleňů vousatých, migrujících keporkaků a kosatek, stejně jako zvuk táhnoucího hejna tresek. Všechno tohle dění podle Jany Winderen souvisí s jarem v moři, oním kvetoucím planktonem. Marginální ledová zóna je termín pro pohyblivou hranici mezi otevřeným a zmrzlým mořem, což je ekologicky velmi zranitelná zóna. Fytoplankton přítomný v moři produkuje polovinu, celou polovinu zemského kyslíku. A na jaře je tato sféra nejvýznamnějším likvidátorem oxidu uhličitého v naší biosféře. Takže zase: odposlech skutečného světa jako svědectví o prostředí, na kterém budoucnost země závisí těsněji, než si připouštíme. Jana Winderen píše: “Na nahrávce Jarní květ v marginální ledové zóně se stává zvuk živočichů hlasem v aktuální politické debatě na téma oficiální definice této zóny na pokraji ledovce.”

I další část Odposlechů přináší fascinaci zvuky, které obvykle zůstávají skryté. Pod názvem Mass Observation, tedy Pozorování ve velkém, vychází rozšířená reedice nahrávek Scannera čili Robina Rimbauda, který v 90. letech ve Velké Británii skenoval, tedy nechával slyšitelně znít ve své hudbě telefonní hovory, které chytal na speciální anténu.  

autor: Pavel Klusák
Spustit audio