Pozdní nástup zimy pomáhá chrudimskému obchvatu
Pro chrudimský obchvat byl letošní rok velmi důležitý. Prostavěná půl miliarda korun už je na trase znát a důležitou roli také sehrálo počasí. To sice v posledních dnech řidiče trápí, dělníkům na staveništi ale mírný nástup zimy velmi pomohl.
Sečteno a podtrženo - Chrudim má vysněnou silnici na dohled. Horší je to ale s plánovaným pokračováním za Slatiňany.Tuny a tuny materiálu, haldy hlíny pod budoucími nájezdy, šestimetrové zářezy do krajiny nebo půlkilometrový most přes Chrudimku.
Stát letos pro chrudimský obchvat našel v rozpočtu více než 500 milionů korun a zemní práce už jsou skoro hotové.
Starosta Chrudimi Petr Řezníček tak věří, že silnici začnou řidiči využívat už příští rok. „Fakticky je až asi na jedno pole hotová estakáda, jsou hotové další stavební objekty. Myslím si, že ta představa, se kterou budeme vstupovat do roku 2015, že bude první etapa hotová, bude naplněna.“
Druhá etapa, tedy protažení trasy až za Slatiňany, by měla přijít na řadu hned po dokončení první části. Přípravy jsou ale poměrně skromné. Na výkupy pozemků má letos ředitelství silnic a dálnic v rozpočtu jen sedm milionů korun. Obě města - Slatiňany i Chrudim - chtějí s vyjednáváním investorovi pomoci.
„Jsme pořád připraveni být nápomocni ŘSD při realizaci komplikovaných výkupů, jak jsme to zvládli i v té první etapě, kdy bylo potřeba řešit otázku několika málo pozemků vyvlastněním,“ připomíná starosta Petr Řezníček.
Pomohlo vyvlastnění
Úředníci museli vyvlastnění pozemků pod první částí obchvatu řešit celkem třikrát. Majitelé buď dávno zemřeli, nebo nebyla dořešená dědictví, popsala hlavní komplikace právnička městského úřadu v Chrudimi Dana Půlpánová.
„U některých vlastníků bylo také zjištěno, že tyto osoby ve 30. let emigrovaly do zahraničí.“
A nedá se vyloučit, že se něco podobného nebude opakovat i při pokračování stavby za Slatiňany. Slatiňanský starosta Ivan Jeník upozorňuje, že dopravní situace je ve městě stále horší a horší.
„Mám strach, že obchvat Chrudimi jako takový pro nás nic neznamená. Teď se naučili jezdit od Heřmanova Městce. Je větší zátěž, protože oni objedou Chrudim, podjedou ji přes Podhůru a jedou k nám. Ta doprava je čím dál více hustší a zahuštěnější.“
Práce na druhé části obchvatu by měly začít v roce 2016 a stavba potrvá dva roky.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Klíčový dokument, o který se opírá Pavel: prezident má ke střetu zájmů přihlížet. Radil se i mimo Hrad
-
PRŮZKUM: Většina Čechů chce vysvětlení Babišova střetu zájmů, včetně voličů ANO, SPD a Motoristů
-
Anton: ‚Nemá problém tam tři čtyři z nich zastřelit, než zastřelí oni jeho.‘
-
Nemoci a beznaděj ve slumu Kibera: lidé nemají žádnou práci a už jen přežívají