Před fobií neutečeme. Ale dá se na ni zvyknout. Jak na to?

strach, obavy, fobie, dítě
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy strach, obavy, fobie, dítě

Jste příliš úzkostliví? Trápí vás fobie a strachy? Ve složitých životních situacích je těžké zachovat klidnou hlavu a nadhled. Ale jde to. Psychologický poradce Helena Vontorčíková doporučuje kognitivně-behaviorální terapii (KBT).

KBT předpokládá, že změnu myšlení lze navodit změnou chování. Základem odstranění různých strachů není přirozený útěk, ale naopak postupné vystavování se těmto nepříjemným vlivům.

Bojíte se vlézt do auta a řízení je pro vás noční můrou? Trápí vás myšlenky typu: vybourám se, zabiju sebe, děti… Na myšlenky reaguje tělo. Zrychlí se tep, nastupuje pocení, nutkání na záchod, prázdná hlava, mění se vnímání a emoce. Přijde strach a panika. Nic z toho se pouhým mávnutím proutku nedá ovlivnit. A už vůbec nepomohou rady našich blízkých: Dej se do kupy, seber se!

Podle Heleny Vontorčíkové pomůže fobii překonat postupné vystavování se situacím, které nám úzkost způsobují. Ale krůček po krůčku, podle plánu psychologa. V případě řízení auta je to dlouhá cesta od postupného zvykání si na pobyt v autě, následovat může krátká jízda v roli spolujezdce, vlastní posezení za volantem, nastartování, mohou pomoct zaplacené jízdy s profesionálem, atd.

Bojíte se pavouků? Najděte si je na internetu

Vyhledávejte nejprve takové, které ve vás vyvolají jen menší úzkost a postupně si zvykejte i na ty horší a nejhorší. V každém případě musíte pociťovat hladinu úzkosti a zvykat si na ni. Říká se tomu habituace. Nesmíte se jí vyhnout a vzít nohy na ramena. Nevzdávejte to a postupně dojdete do cíle. 

Generalizovaná úzkostná porucha

Často přemýšlíme negativně o budoucnosti, kterou ale nemůžeme ovlivnit. Myšlenky se mohou ubírat například k našim dětem: Dcera se rozvádí, jak to ta moje holka zvládne, co budou moje děti dělat, jak to zvládneme finančně?

V tomto případě Helena Vontorčíková pracuje u svých klientů na změně myšlení. „Zeptejte se sami sebe: Můžu s tímhle problémem v blízké budoucnosti něco udělat? Pokud ano, tak si to naplánujte. Jaké kroky podniknete, abyste dceři materiálně pomohli? Vyřešte to teď hned. Pokud si ale odpovíte ne, nemohu ovlivnit, jak to bude v dceřině rodině vypadat za deset let, jsou tyto myšlenky naprosto zbytečné. Je dobré si tyto škodlivé myšlenky napsat na papír, uvědomit si jejich zbytečnost a zbavit se jich.“

Spustit audio

Související