Přestavba pardubického nádraží je v polovině. Práce je nutné sladit s jízdním řádem

28. duben 2023 09:15

Přes šest miliard za přestavbu nádraží a dalších šest set milionů za rekonstrukci bývalého hotelu. To je v číslech velká proměna pardubického železničního uzlu. Staví se páté nástupiště, cestující nově jezdí po eskalátorech, řemeslníci pracují na nové podobě zrušeného kina. Důležité je, aby pardubické nádraží neztratilo původní architektonický rukopis.

„Toto je předsálí dřívějšího kina. Byla tady mozaika, která byla ve velmi špatném stavu,“ představuje novou podobu bývalého hotelu u nádraží stavbyvedoucí Marek Fibich. „Všude jsou historické repliky litinových otopných těles. Veškeré prvky i ty štuky, všechno se konzultuje s památkovou péčí.“

„Teď se dokončuje nástupiště čtvrté a nově páté. To by měl být milník v pololetí, tedy 30. června. Jakmile se zprovozní tyto nástupiště, jedno je spíše pro regionální dopravu, to je to páté, tak dojde ke kompletní rekonstrukci už posledního nástupiště číslo 3. Mělo by být zrealizované do konce roku včetně zprovoznění i příjezdového podchodu. Toto budou další milníky. V letošním roce z pohledu přímo nádraží bude téměř vše dokončené, vyjma nástupiště na Hradec,“ popsal nejbližší plány generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Lávka bude hotová za rok

Na následující rok zbude stavebním dělníkům dokončit nástupiště 1A, napojení druhé traťové koleje do Rosic nad Labem. Lávka pro pěší, která překlene kolej na Duklu, bude mít letos ocelovou konstrukci. "Na konci roku začneme montovat výtahy a eskalátory, uvedení lávky do provozu by mělo být do konce dubna 2024," řekl Vraščák.

Stavební práce jsou koordinované tak, aby nebyl přerušen provoz, bez občasných výluk se však takto velká stavba neobejde, řekl hlavní stavbyvedoucí Martin Vraščák. “Byl na to upravený grafikon a etapy stavby jsou tomu přizpůsobené. Dostat techniku do zastavěné části města není jednoduché, museli jsme si dělat provizorní železniční přejezdy, nesložitější je, aby se dodržely termíny a zůstala zajištěná vlaková doprava," řekl stavbyvedoucí. Od července by se na hlavní koridor měly vrátit vlaky i na mezinárodní lince do Vídně.

Kromě modernizace uzlu dělníci opravují bývalý hotel s restaurací, což bude stát přibližně 600 milionů korun. Správa železnic si objekt má převzít 1. září letošního roku. V suterénu v místě bývalého kina bude multifunkční sál, vrátí se tam plastika okřídleného kola, symbolu železnice. Místo bufetu v nádražní hale bude neveřejná jídelna pro Správu železnic.

Dole bude také restaurace pro cestující, která by měla být otevřená od září. Budovu bude SŽ využívat pro školení a rekvalifikace, část zaměstnanců se tam přesune z různých středisek, které jsou po republice, budou tam i pokoje pro ubytování.

autoři: Josef Kopecký , pta | zdroje: Český rozhlas , ČTK
Spustit audio

Související