Příkopy jako odpadkový koš. Jejich úklid stojí ročně miliony
Zima toho hodně schová. Včetně nepořádku. Na jaře se proto musí poklidit. Své o tom vědí správci silnic.
„Letní údržbu začínáme úklidem odpadků v příkopech. Finanční prostředky nám nedovolují vysbírat všechno. Nejlepší by bylo, kdyby to tam občané neházeli. Takový úklid stojí 6-8 milionů korun ročně, za což by byl kilometr silnice,“ vypočítává ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.
Honem rychle opravit
Co dalšího se zjara děje na cestách? „Následuje seřezávání krajnic, práce na odvodňovacích systémech, zametání vozovek. Postupně začínají opravy výtluků. Zatím máme ještě slušné ceny na asfalt a asfaltové směsi. Příklad: obalovaná směs loni asi 1600 korun za tunu, teď minimálně 1800 korun a prodává se i za 2600 korun. Snažíme se toho teď opravit co nejvíc, abychom zbytečně nevynakládali finanční prostředky.“
Základní komodity podle Němce zaznamenávají brutální nárůsty. „Většina dodavatelů nám vypověděla smlouvy, protože nejsou schopní za nasmlouvané ceny plnit. Zatím si myslím, že nehrozí zhoršení stavu komunikací. Na letošní rok je částka nižší než na rok 2021. V loňském roce jsme měli k dispozici cash flow asi dvě a půl miliardy. Letos je to jedna a půl miliardy. Pokud se ale týká klíčové položky, tedy oprav povrchů vozovek, tak je tam opět částka 200 milionů korun. Stejně jako loni.“
Covidové strašidlo
Inflace už zapůsobila jako nový faktor i během uplynulé zimní sezóny. Vliv měl taky koronavirus. „Naše organizace provozuje řádově 70 vozidel pro zimní údržbu. Máme 300 lidí v dělnických profesích, jde hlavně o řidiče posypových vozů. Představa, že by jejich převážná část zamířila do karantény, je děsivá. Znamenalo by to přerušení v zajišťování zimní údržby. Pro tuhle činnost žádná záložní alternativa neexistuje. Dostali jsme se na hranu, ale situaci jsme zvládli.“
Správě a údržbě silnic občas vypomáhají externí dodavatelé služeb. Myslí se tím majitelé traktorů, drobní zemědělci a podobně. „Před rokem 2017 jsme zabezpečovali zimní údržbu i na silnicích první třídy. Tehdy jsme dělali zimu z 50 procent dodavatelsky. Naše technika byla nasazená na jedničkách a najmutí spolupracovníci řešili hlavně silnice třetí třídy. Dneska máme už jenom 30 procent dodavatelsky. Poměr jsme snížili a pronikavě jsme zvýšili kvalitu,“ myslí si ředitel Němec.
Organizace v této podobě a struktuře funguje 20 let. Pardubický kraj ji zřídil 1. 1. 2002 a do obchodního rejstříku se zapsala v srpnu 2002.
Související
-
Na silnicích začíná stavební sezóna. Připravte se na dopravní omezení v kraji
S jarem začínají každoroční opravy silnic. Jde nejen o výspravy po zimě, ale hlavně o velké rekonstrukce. Některé z nich už začaly - například oprava tunelu Hřebeč.
-
Začala rozsáhlá oprava Hřebečského tunelu. Do podzimu je uzavřený
Hřebečský tunel na silnici I/35 na Svitavsku je mimo provoz. Začala jeho rozsáhlá oprava, která potrvá až do podzimu letošního roku.
-
Dřevo, které ničí silnice. Pardubičtí celníci zastavili 14 přetížených kamionů
Pardubičtí celníci se zaměřili na kontrolu hmotnostních limitů nákladních aut. Během 9 dnů odhalili 14 přetížených kamionů převážejících dřevo.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.