Ředitelství vodních cest chce příští rok vybrat trasu pro splavnění Labe do Pardubic
Ředitelství vodních cest (ŘVC) plánuje v první polovině příštího roku získat stanovisko vlivu koncepce na životní prostředí (SEA) pro záměr splavnění Labe mezi Přeloučí a Pardubicemi. Proti původní trase plavebního kanálu přes přírodně cenné Slavíkovy ostrovy dlouhodobě vystupovali ekologové a stavbu úspěšně blokovali.
Nové vedení vodní cesty by se mělo co nejvíce vyhnout celé evropsky významné lokalitě Louky u Přelouče. Novou trasu, která bude vybrána, bude nutné zanést do krajské územně plánovací dokumentace, uvedl mluvčí ŘVC Jan Bukovský.
„Předložení dokumentace SEA krajskému úřadu ke zveřejnění a provedení vlastního procesu SEA se pokusíme uskutečnit do prosince 2023 a výsledné stanovisko SEA pak může být vydáno na přelomu prvního a druhého čtvrtletí 2024. Budou tak vytvořeny předpoklady, abychom následně požádali o zařazení do zásad územní rozvoje Pardubického kraje,“ uvedl Bukovský.
Čtěte také
Hejtmanství i Pardubice splavnění Labe podporují. Dokumentaci SEA chtělo mít ŘVC hotovou již minulý rok, do soutěže na její zpracování se však nikdo nepřihlásil a musela být zrušena.
ŘVC vybíralo z 16 variant splavnění Labe, z toho tři byly z hlediska vlivů na životní prostředí vyhodnoceny jako varianty bez významně negativního vlivu na Louky u Přelouče. Jedna například vykazuje celkový územní zábor lokalit chráněného modráska pod jedno procento. Výsledné řešení vyplyne z hodnocení SEA.
Kvůli lodní přepravě ze současného koncového přístavu ve Chvaleticích do nově navrhovaného koncového přístavu v Pardubicích by bylo nutné vybudovat plavební kanál, který obejde jez v Přelouči. Dosud se také počítalo s ochranou takzvaných labských hrčáků, což je úsek řeky na středním toku pod jezem s bystřinným prouděním.
Čtěte také
V současnosti už podle Bukovského panuje názor, že hrčáky tak cenné nejsou a bylo by je možné zlikvidovat. V minulosti prosazované řešení počítalo s kanálem o délce téměř 3,2 kilometru a náklady více než tři miliardy korun.
Součástí projektu bude také modernizace plavební komory Srnojedy a výstavba veřejného přístavu v Pardubicích. Smysluplnost a hospodárnost plavebního kanálu zpochybnil už v roce 2009 Nejvyšší kontrolní úřad. Podle dříve zveřejněných informací by se po vodě z Pardubic a opačným směrem mohly vozit sypké stavební materiály, posypová sůl nebo nadměrné náklady, splavnění by umožnilo také rozvoj rekreační plavby.
Související
-
Další krok ke splavnění Labe. Zdymadlo v Srnojedech dostalo výjimku na modernizaci
Splavnění Labe až do Pardubic je o něco blíž. Ředitelství vodních cest totiž dostalo od Pardubického kraje ekologickou výjimku na modernizaci jezu a zdymadla v Srnojedech.
-
Stopka pro kanál Dunaj-Odra-Labe by splavnění Labe do Pardubic neměla ovlivnit
Splavnění Labe do Pardubic je stále ve hře. Nová vláda projekt kanál Dunaj-Odra-Labe zastavila, na přípravné práce na výstavbu kanálu u Přelouče to ale vliv mít nebude.
-
Pilíře nedrží pohromadě. Lávka ke Slavíkovým ostrovům potřebuje urychlenou opravu
70 metrů dlouhá lávka, která lidem z Přelouče slouží k vycházkám přes Labe směrem na Slavíkovy ostrovy, je ve špatném technickém stavu.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Kritika ministryně ohledně diplomatických pasů pro vojáky? Nejde o jejich zneužití, argumentuje Řehka
-
Sarkofág atomové elektrárny v Černobylu zasáhl dron. Začalo hořet, radiace je zatím v normálu
-
‚Živí by záviděli mrtvým.‘ Putin má zbraň o síle 500 Hirošim, ale jadernou válku nechce, říká expert
-
Vzniká registr nevěrníků? ‚To jsou konspirační teorie. Systém eTurista bude zabezpečený,‘ tvrdí ministr