Reklamovat můžete nejen zboží, ale i špatné zacházení s osobními údaji

5. listopad 2018
Úřad pro ochranu osobních údajů řeší po zavedení GDPR trojnásobek stížností.

Při jakékoliv reklamaci nebo zjištění závady i pochybení z druhé strany bychom měli být obezřetní a pozorní. V rozhlasové radioporadně nám to potvrdil spotřebitelský rádce Josef Černý. Těsně před koncem roku se lidé nejčastěji ptají na výprodeje, doprodeje a předvánoční slevy.

Zákazníci nenakupují jen v Česku, ale využívají výhodných nákupů i v zahraničí. Na spotřební zboží se ve všech členských státech EU vztahuje dvouletá záruka. V některých státech může být u konkrétních druhů zboží záruka delší. „Dostanete-li se přece jen do sporu s prodejcem v zahraničí, můžete se obrátit na Evropské spotřebitelské centrum. Na internetu centrum najdete jednak pod hlavičkou ČOI, ale má i svoje vlastní stránky s odpověďmi k nejčastějším případům,“ upřesňuje Josef Černý.

Ochrana osobních údajů (GDPR)

Dát podnět k prošetření můžete i ve věci osobních údajů. Domníváte-li se, že došlo k jejich neoprávněnému shromažďování, zveřejňování nebo jinému zneužití, nebo vám bylo zasláno nevyžádané obchodní sdělení, ozvěte se. Dozor nad dodržováním povinností při zpracování osobních údajů vykonává Úřad pro ochranu osobních údajů. Tento úřad také vykonává dozor nad šířením obchodních sdělení prováděných v rámci podnikatelské činnosti.

Nákup zdravotních pomůcek z letáků a na internetu?

V poslední době se řeší mnoho otázek nejen ohledně GDPR ale také nákupu zdravotních pomůcek přes inzerci na internetu. „V žádném případě tímto způsobem nenakupujte, i přesto, že pod výrobkem jsou kladné recenze a z obrázku se na vás usmívá milý pan doktor. Nikdy nemáte jistotu, že si to výrobce nenapsal sám,“ varuje Josef Černý.

Ze záznamu si poslechněte, jak postupovat při reklamaci chybného vyúčtování vody.