Řidiči jedou po dálnici až do Hradce Králové. První kilometry se začaly stavět v roce 1978

Řidiči se poprvé projedou po dálnici D11 až do Hradce Králové. Na nový úsek čekaly generace desítky let
Řidiči se poprvé projedou po dálnici D11 až do Hradce Králové. Na nový úsek čekaly generace desítky let
Řidiči se po letech čekání dočkali dálnice D11 až do Hradce Králové. Dnes odpoledne silničáři otevřeli poslední téměř 4 kilometry dlouhý úsek až do krajského města. Přímo na konci nové dálnice jsou i naši reportéři Martin Pařízek a Ondřej Vaňura.

Stojíme přímo na vyústění dálnice D11 v Hradci Králové - Kuklenách. Na tuto stavbu čekají tisíce lidí, kteří žijí podél silnice I/11, ale i obyvatelé čtvrti Plačice, přes kterou denně projede tisíce automobilů.

Jedním z míst, kde doprava pravidelně vázne, je Nové Město u Chlumce nad Cidlinou, kde dodnes musely kamiony sjíždět z dálnice D11 a pokračovat po staré silnici.

Čtěte také

Tady jsou slova nezávislého starosty Nového Města Vladimíra Horyny, podle kterého se nově lidem v obci velmi uleví: „Určitě. Spousta lidí bude spokojených. Protože to je hrozné, když vám jezdí kolem domu kamiony jeden za druhým. Tady jezdí převážně většina Poláků. Všichni jezdí přes nás, takže v pondělí ráno to je úplná katastrofa. Ani se nedá přejít silnice. To je jeden kamion za druhým. A tak je to pořád, celé dny."

To už tedy od dnešního odpoledne neplatí. Kamiony i osobní automobily z dálnice sjíždějí až v Hradci Králové.

Dálnice na Hradec Králové se začala stavět už v roce 1978

Propojení Praha, Hradec Králové, Trutnov a hranice s Polskem vychází z plánů už z roku 1939. Dálnice se začala stavět v roce 1978. Po osmi kilometrech dnešní D11 jsme jeli poprvé v roce 1984.

Ředitelství silnic a dálnic dnes kolem 15:00 otevřelo poslední, celkem 3,7 kilometru dlouhý úsek dálnice D11 do Hradce Králové. Dosud motoristé sjížděli z dálnice přes křižovatku u Opatovic nad Labem či přes provizorní sjezd u Libišan.


Stavba dálnice před Hradec Králové stála od roku 2006, především kvůli nevykoupeným pozemkům farmářky Ludmily Havránkové a jednání se stavební firmou, 1,3 kilometru dlouhý úsek nemohl být využívan. Chybějící 2,4 kilometru dlouhý úsek za 882 milionů korun bez DPH se začal stavět v roce 2014.

Provoz na nově zprovozněné dálnici bude několik měsíců omezený kvůli úpravě v místě provizorního sjezdu u Libišan, práce by měly skončit do Vánoc.

Řidiči se poprvé projedou po dálnici D11 až do Hradce Králové. Na nový úsek čekaly generace desítky let

Dálnice D11 by od Hradce Králové měla pokračovat dál na Jaroměř a poté k polským hranicím v Královci u Trutnova, kde se má napojit na budovanou polskou silnici S3.

Stavba mezi Hradcem Králové a Jaroměří měla začít již letos, stavební povolení však rozkladem napadlo hnutí Děti Země, což způsobí zpoždění začátku stavby o několik měsíců. Nový úsek se tedy začne stavět nejspíše na jaře příštího roku.