Říjnové změny na silnicích: prošlá lékárnička, dvoubarevné majáky, záchranářská ulička

Řidiče čeká od 1. října 2018 několik změn. V autě už nebudou muset vozit žárovky nebo pojistky a někteří ani náhradní pneumatiky, změna je i v obsahu lékárniček. A také se budou muset naučit tvořit tzv. záchranářskou uličku.

V okolních státech už řidiči uličku vytvořit umí, ale u nás je s tím ještě problém. Doteď se v Česku ulička tvořila opačně než u většiny evropských zemí, změna praxi sjednotí. Jde o prostor na silnici s nejméně dvěma jízdními pruhy v jednom směru, kde při zastavení kolony vozidel tato musí umožnit případný průjezd záchranářům.

Jak na záchranářskou uličku?

Pro vytváření záchranářské uličky může posloužit jednoduché pravidlo. Když se podíváte na hřbet pravé ruky a palec odtáhnete od ostatních prstů, mezera mezi palcem a ukazováčkem představuje uličku, ostatní prsty pak případné další jízdní pruhy.

Řidiči při dojíždění do kolon musejí od října vytvářet záchranářskou uličku mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem.

Prošlé lékárničky a náhradní žárovky

Od 1. října už v autech řidiči nebudou muset mít náhradní žárovky nebo pojistky. V lékárničkách pro poskytnutí první pomoci může chybět plastová rouška, trojcípý šátek nebo náplasti s polštářkem.

Lékárnička bude moct v autech zůstat i po uplynutí data spotřeby, pokud nebude otevřená. Nová pravidla mají podle ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) především zjednodušit život řidičům. Není to ale jediný důvod pro změnu předpisů. Ministerstvo nechce podporovat byznys dodavatelů autolékárniček.

Změny v povinné výbavě od října 2018

Někteří řidiči nemusí nově vozit v autě také náhradní pneumatiku. „Vozidla, která mají opatřena všechna kola pneumatikami zvláštní konstrukce umožňující nouzové dojetí po defektu nebo jsou vybavena prostředky pro bezmontážní opravu poškozené pneumatiky umožňující nouzové dojetí, nemusí mít náhradní kolo,“ vysvětluje policejní komisař Pavel Hajdů.

Náhradní pneumatiku nemusí mít ani řidiči, kteří mají uzavřenou smlouvu s některou z asistenčních služeb.

Dvě barvy majáků

Auta záchranářů, policie a hasičů mohou od října také kromě modrého majáku používat i červený. Doteď zákon připouštěl pouze modrou barvu, která ale v některých situacích může být hůž viditelná než červená.

„Červená barva je výborně vidět za dne, modrá s tím má problémy. A naopak za tmy modrá barva je viditelná na velkou vzdálenost a nesplyne s koncovými světly automobilu, zatímco ta červená ano,“ vysvětluje dopravní expert Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Související